Varmebamse svidde sengetøyet i babysengen: – Det var helt jævlig

En bamse som skal holde barn varm i sengen sin, holdt tilsynelatende på å ta fyr i sengen til et nyfødt barn. – Vi beklager som bare det, sier apoteket som solgte bamsen.

Bamse tok nesten fyr i barneseng. Mor Renate Andersen reagerer på Apotek1s behandling av saken.

Slik så bamsen ut, morgenen etter at moren la den i sengen til sitt nyfødte barn. Både bamsen og dynen var svidd, og moren var glad for at hun ikke la bamsen under dynen til barnet.

Foto: Privat

– Vi fikk en prematur baby i juli, Leon, så han trenger ekstra varme. Da fant vi en søt liten varmebamse som kan hjelpe med å holde sengen hans varm.

Renate Andersen fra Stokmarknes kjøpte varmebamsen på Apotek1. Bamsen var fylt med det den nybakte moren tror er hirsefrø, og blir varm etter et minutt i mikrobølgeovnen.

Etter å ha brukt den i nesten to uker, skjedde det noe som kunne fått alvorlige konsekvenser.

– Jeg hadde varmet bamsen og la den oppå dynen hans. På morgenen sa samboeren min at det luktet svidd. Da jeg sjekket bamsen, var den brunsvidd, og den hadde svidd dynen. Det var en skikkelig fæl, brun flekk.

– Kunne blitt ordentlig skadet

Andersen ble helt fra seg og tenkte på hvor galt det egentlig kunne gått.

Bamse tok nesten fyr i barneseng. Mor Renate Andersen reagerer på Apotek1s behandling av saken.

Renate Andersen med babyen Leon.

Foto: Privat

– Det var jo helt jævlig. Jeg tenkte jo med gru på om jeg hadde lagt den under dynen til Leon. Han kunne jo ha blitt ordentlig skadet.

30-åringen dro til apoteket for å forklare dem det som hadde skjedd. De svarte at de kom til å sende den inn til leverandøren. Etter litt tid hørte hun ingenting.

– Jeg hørte aldri noe mer fra dem, så jeg tok kontakt med TV 2 Hjelper Deg. Etter det tok de kontakt og sa at jeg kunne få pengene tilbake. Det brydde jeg meg jo ikke noe om.

Hun spurte om apotekkjeden kom til å trekke bamsen, men fikk ikke noe ordentlig svar. Hun reagerte på at apoteket solgte bamsen lenge etter at hun meldte fra om skaden.

– Det kan jo være at det bare er en feil på denne ene bamsen. Men om jeg visste om dette på forhånd, så ville jeg jo aldri kjøpt den. Jeg mener de burde fjernet den fra hyllene sine.

Bamse tok nesten fyr i barneseng. Mor Renate Andersen reagerer på Apotek1s behandling av saken.

Slik så bamsen ut i sengen til nyfødte Leon, før den etterlot et brunt svimerke på dynen hans.

Foto: Privat

Selges ikke lenger hos apoteket

– Vi syns dette er en skikkelig trist sak og beklager som bare det. At hun har hatt denne opplevelsen, det må ha vært fryktelig skremmende.

Kjersti Solberg Ofstad er kommunikasjonssjef i Apotek 1, og er kjent med saken.

Hun sier at de sammen med leverandøren har forsøkt å finne ut hva som har skjedd.

– Bamsen ble sendt inn til leverandør, sammen med hendelsesforløpet gitt av kunden. At det er et produkt som er kjøpt hos oss, er veldig trist. Det gikk heldigvis bra, men det skulle jo aldri ha skjedd.

Kjersti Solberg Ofstad

Kommunikasjonssjef i Apotek1, Kjersti Solberg Ofstad.

Foto: Apotek 1

Ofstad sier at produktet ikke lenger selges hos kjeden, men at den avgjørelsen ble tatt før hendelsen.

– Helt uavhengig av denne situasjonen har vi tatt denne bamsen ut av vårt sortiment. Det er basert på salgstall, og avgjørelsen ble tatt før kunden tok kontakt med oss.

At bamsen fortsatt ble solgt hos apoteket etter hendelsen, er etter all sannsynlighet grunnet rester av produktet på lageret.

– Det er ofte et lite restopplag, altså at noen apotek har varen igjen på lager. Vi ble enig internt hos oss om at det ikke var nødvendig å trekke de resterende bamsene fra salg basert på dialog med leverandør.

Tar selvkritikk

Ofstad sier apotekkjeden tar selvkritikk på måten de behandlet saken innledningsvis.

Til tross for at bamsen nå undersøkes, kunne de vært raskere med å ta kontakt med leverandør.

– Her skulle vi vært i kontakt med leverandør tidligere. Det er skjedd en glipp fra vår side. Av ukjente årsaker gjorde vi ikke det med én gang denne gangen, sier hun og fortsetter:

– Vi syns selv at vi har hatt en god dialog med kunden i ettertid. Når det gjelder selve saken, så er den ikke løst enda. For vi har ikke fått tilbakemelding på hva leverandøren mener har skjedd.

NRK har forsøkt å komme i kontakt med leverandøren av bamsen, Cepelo, uten hell.