NRK Meny
Normal

Våre vikingskip seiler i medvind – stor interesse for bygging av nye skip

Nordnorske båtbyggere merker økt interesse for bygging av vikingskip. Nå knyttes det håp til at dette skal bli en ny trend i vår båtbyggertradisjon.

Draken Harald Hårfagre
Foto: Arne-Terje Sæther/KASAVI

Med sine 115 fot (34 meter) er« Draken Harald Hårfagre» verdens største vikingskip. Tre av båtbyggerne som var med på byggingen av skipet, Arne-Terje Sæther, Gunnar Eldjarn og Ola Fjelltun, kommer nordfra. Nærmere bestemt fra Gunnar Eldjarn båtbyggeri i Tromsø.

Til NRK Nordland sier Arne-Terje Sæther at det å få være med på å bygge «Draken Harald Hårfagre» var helt utrolig.

– En opplevelse for livet, helt klart. Å få være med på å bygge verdens største vikingskip. Og særlig vil jeg framheve samarbeidet med de andre båtbyggerne. De kom fra hele landet. Utrolig artig å få være med, sier han.

Frankfurt fant båtbyggerne eiketrærne som skulle bli til verdens største vikingskip.

Utenfor Frankfurt fant båtbyggerne eiketrærne som skulle bli til verdens største vikingskip.

Foto: Arne-Terje Sæther/KASAVI

En del av kulturarven

Dette er tradisjonsbåtbyggere som har lært seg den gamle båtbyggerkunsten og som tar vare på denne tradisjonen som en del av vår kulturarv.

Arne-Terje Sæther kommer opprinnelig fra øya Hitra i Sør-Trøndelag, der fiske og båtbruk var en del av oppveksten hans. Etter et år på Fosen Folkehøgskole tok interessen for kystkultur og tradisjonsbåter skikkelig fart, der en måned på lofotfisket med fembøringen «Munin» var en del av undervisningen

I 1994 flyttet han til Tromsø, og innledet et samarbeid med en av våre mest kjente tradisjonsbåtbyggere, Gunnar Eldjarn.

– Gjelder å finne balansen

Arne-Terje Sæther forteller at en av de største utfordringene med å bygge «Draken Harald Hårfagre» var å finne balansen mellom styrke og smidighet.

– Hos nordlandsbåten, som vi bygger til daglig, er fleksibiliteten noe av styrken i et slikt klinkbygget skrog. Blir skroget for stivt kan det lett slåes i stykker. Og blir det for lealaust er det ikke bra det heller. Det gjelder å finne balansen.

– Derfor må vi båtbyggere ta i bruk all den erfaringa vi har skaffet oss fra bygging av tradisjonsbåter. Dette har med sjødyktighet å gjøre, sier Arne-Terje Sæther.

Når vi sammenligner nordlandsbåten med vikingskipet er det åpenbart et slektskap, men også en del forskjeller. At vi med et nødskrik har klart å berge en del av kunnskapen rundt våre tradisjonsbåter er i dag med å kunne gi et bidrag til tolking av båtfunn fra vikingtida.

Røtter fra eikeskogen i Tyskland hentes ut til byggingen av verdens største vikingskip.

Røtter fra eikeskogen i Tyskland hentes ut til byggingen av verdens største vikingskip.

Foto: Arne-Terje Sæther/KASAVI

Eiketrær fra Tyskland

Råmaterialene som ble brukt til å bygge «Draken Harald Hårfagre» måtte båtbyggerne langt av sted for å finne. Og det ble nærmest for en hel ekspedisjon å regne.

– Det er lenge siden Norge kunne varte opp med en eikeskog av de dimensjoner vi var på jakt etter. Derfor leita vi rundt i hele Europa for å finne de trærne vi kunne bruke. Vi endte opp i Sør Tyskland, utenfor Frankfurt.

– Der står en av Europas fineste eikeskoger, med kvistfrie trestammer opp til 15 – 20 meter. I dette området fant vi stort sett det vi trengte til å bygge skipet, av kjøl og bord, i tillegg til at vi reiste flere turer tilbake og hentet røtter som vi brukte til spanter og innved i skipet.

Som skipet forøvrig har også seilet til «Draken Harald Hårfagre» anselige dimensjoner. Det måler 260 kvadratmeter, fargen er knall rød og det er laga av silke fra India.

Seglet er sydd på den lille øya Jøa på Namdalskysten i Nord-Trøndelag, der ifølge Arne-Terje Sæther verdens beste mann på råseil sitter. Han heter Frode Bjøru, og har dermed satt sitt markante avtrykk på verdens største vikingskip.

Bygging av verdens største vikingskip

Bygging av verdens største vikingskip.

Foto: Arne-Terje Sæther/KASAVI

Vakker bok

Arne-Terje Sæther har fotografert hele byggeprosessen med «Draken Harald Hårfagre». Det har resultert i ei praktbok med om lag 300 bilder der han selv har skrevet teksten, som presenteres både på norsk og engelsk.

Arne-Terje Sæther forteller at han har fått flere gode og trivelige tilbakemeldinger på boka, og ikke minst en spesielt god anmeldelse i amerikanske «Wooden Boat Magazine», som er et av verdens største båtmagasiner.

Verdens største vikingskip er oppkalt etter han som regnes som Norges første konge, Harald Hårfagre. Om han samla Norge til ett rike kan nok diskuteres.

At skipet er utstyrt med betegnelsen «Draken» er fordi det her dreier seg om et langskip som bærer drakehode i stevnet, som var vanlig på denne type skip ført av en konge eller en høvding. Så er da også «Draken Harald Hårfagre» utstyrt med sine vakre håndskårede drakehoder. I eik, som resten av skipet.

I skrivende stund befinner «Draken Harald Hårfagre» seg på tokt i Amerika. Mottakelsen "over there" har vært enestående.

– Det ser ikke ut til at interessen for vikingene og vikingskipene er særlig mindre der borte enn hjemme hos oss. Og tittelen "Verdens største" er jo noe amerikanerne er opptatt av, sier Arne-Terje Sæther.

Verdens største vikingskip i ferd med å ta form

Verdens største vikingskip i ferd med å ta form.

Foto: Arne-Terje Sæther/KASAVI

Flere forespørsler

På båtbyggeriet i Tromsø har han og medarbeiderne hans hatt flere forespørsler om bygging av nye vikingskip. Så langt er det et stykke mellom kontakt og kontrakt.

I de store tevlingenes tidsalder legger ikke Arne-Terje Sæther skjul på at det hadde vært interessant å bygge et stort vikingskip i Nord-Norge, kanskje til og med verdens største. Skjønt dimensjonene er ikke det viktigste i så måte.

– For min del trenger det ikke å være verdens største. Det kan heller være verdens beste. Og kanskje heller Nord-Norges største. Kommer det en slik henvendelse, ja da tar vi den på strak arm, sier Arne-Terje Sæther, som tror mange av de andre som var med på å bygge «Draken Harald Hårfagre» allerede er klare for et nytt byggeoppdrag.

Båtbyggerne som bygde Draken Harald Hårfagre jubler etter at arbeidet er fullført

Båtbyggerne som bygde Draken Harald Hårfagre jubler etter at arbeidet er fullført. Arne-Terje Sæther til venstre.

Foto: Arne-Terje Sæther/KASAVI