Fordi Avisa Nordland er stå stor, og samtidig omringet av flere småaviser i sitt dekningsområde, vil de endringsprosessene som nå med stor sannsynlighet kommer, ramme de ansatte i dette mediehuset hardest.
Store endringer kommer
Fortsatt er det mange som hevder at de små lokalavisene er vinnerne i det norske avismarkedet, men også de suksessrike småavisene rammes nå av de store endringene i mediemarkedet på samme måte som løssalgsavisene og regionavisene. Derfor er det alarmerende for hele medie-Norge at lokalavisene tilknyttet Landslaget for Lokalaviser (LLA) fikk en nedgang i opplaget på 0,3 prosent fra 2007 til 2008, etter 16 år med framgang.
Les mer:
Det forteller at mediebransjen er inne i en tung nedgangstrend som vil føre til store strukturelle endringer i norsk avisbransje, lik det vi har sett i andre bransjer. Først og fremst vil endringene skje gjennom oppkjøp av aviser og endringer i de enkelte mediehusenes publiseringsstrategi, og i organisasjonene, først og fremst uttrykt i et sterkere fokus på dekningsområder geografisk, samt nedbemanning.
Dyre lokalkontor
De mellomstore avisene i distriktene har lenge slitt med opplagsnedgang, men de har klart seg godt økonomisk på grunn av de gode økonomiske tidene de siste fem årene i Norge. Annonsekronene har sittet løst i bedriftene, og konkurransen med nærradioer og internettaviser er ennå ikke ødeleggende. Dessuten driver mange mediehus egne nettsteder som spiser av det samme markedet.
Les mer:
Det er dyrt å drive aviser, spesielt for de store avisene i distriktene, som ofte har en struktur med dyre lokalkontor og store utgifter til distribusjon.
Kringsatt av fiender
Avisa Nordland er omgitt av konkurrenter fra Nord-Salten, Fauske og Meløy, og AN tvinges til å bruke mye penger for å hindre for stor nedgang i opplaget, men det spørs hvor lenge ledelsen i AN vil holde på denne strategien.
AN kan bli tvunget til å bli ei lokalavis for Bodø, noe som ikke trenger å bli noen katastrofe for andre enn for de som i dag arbeider ved lokalkontorene.
Sterkere fokus
Ingen annen by enn Bodø i Nordland har så mange annonsekunder som AN, og med en trimmet organisasjon og et mye sterkere fokus på samfunns- og næringsliv i Bodø kommune, kan avisa bli en enda større melkeku for eierne.
En tilleggsbonus om en slik strategi gjennomføres vil være at ingen andre ville finne på å lage ei ny lokalavis for Bodø i konkurranse med AN.
Utviklingen i Lofotposten er jo et eksempel på hva som kan skje om en slipper til konkurrerende aviser i sitt nærområde.