Hopp til innhold

Utenlandske entreprenører vil endelig bygge vei i nord

Utenlandske selskaper viser en stadig større interesse for å bygge veier i Nord-Norge. Det er finanskrisa i Europa som har gjort at flere utenlandske selskap de senere årene har sett til Norge, ifølge Statens vegvesen.

Modell av Hålogalandsbrua

Når Hålogalandsbrua over Rombaksfjorden bygges er det med stål fra Kina og entreprenør fra Island.

Foto: Illustrasjon: Cowi AS/Statens vegvesen

Når Hålogalandsbrua over Rombaksfjorden bygges er det med stål fra Kina og entreprenør fra Island. At utlendingene får anbud for å bygge veier i Norge, blir stadig vanligere, sier Stein Johansen, prosjektsjef i Statens vegvesen

– Det ser ut til at flere utenlandske entreprenører faktisk finner Norge mer interessant å jobbe i enn tidligere, sier Stein Johansen, prosjektsjef i Statens vegvesen.

Mens mange europeiske land har opplevd finanskrise, har bevilgningene til veibygging i Norge, nådd nye høyder.

Sveitsere ser på Norge som hjemmemarked

Tre av seks selskap som har la inn anbud for Bypakke Bodø var utenlandsk. Blant dem sveitsiske Implenia. De har satset stort i Norge de senere årene ifølge administrerende direktør Implenia Norge, Petter Vistnes.

– Implenia har definert Skandinavia som sitt andre hjemmemarked. Årsaken er at det forventes stor vekst på infrastruktursiden. En annen årsak er at det er liten forskjell mellom Sveits og Norge.

Ifølge Vistnes har

Mer konkurranse og lavere priser

Bodøtunnelen i Bypakke Bodø

Slik ser Statens vegvesen for seg at Bodøtunnelen i Bypakke Bodø blir seende ut.

Foto: Statens vegvesen

Prosjektsjefen i Vegvesenet mener interessen fra utlandet gjør at Vegvesenet nå får mer for pengene.

– Det betyr at vi får en bedre konkurranse om de jobbene vi lyser ut. Det håper og tror vi fører til at prisen også blir litt lavere enn dersom det bare hadde vært norske entreprenører. De norske må konkurrere hardere, sier Stein Johansen.

Konkurser

I tillegg til Hålogalandsbrua og Bypakke Bodø jobber en dansk entreprenør med å utarbeide E6 i Troms.

Han synes det er interessant og utfordrende å jobbe mot de utenlandske entreprenørselskapene. Men Vegvesenet har opplevd at samarbeidspartnerne har gått konkurs underveis.

– Vi kjører de samme sjekkene på utlendingene og stiller de samme kravene til egenkapital Men det ikke alltid så lett å se om selskap er solid. Vi har opplevd fire-fem konkurser, alle utenlandske, sier Vistnes til NRK.