NRK Meny
Normal

Uten nett- og telefonforbindelse i nær fem døgn

– Bankkortene virker ikke, og vi har måttet handle på krita i butikken. Dette går simpelthen ikke an, sier Halvdan Mikalsen.

Kabelskip

FISKER FEIL FRA KABELSKIP: Et ras ved Hemnesberget i Nordland tirsdag morgen førte til et sjøkabelbrudd som har ført til redusert dekning iflere kommuner på Helgeland. Her er mannskapet på kabelskipet i ferd med å fikse feilen.

I flere kommuner på Helgeland har Telenor-kunder vært uten internett- og telefonforbindelse etter at et større ras tirsdag morgen ødela to undersjøiske fiberkabler. Først lørdag ettermiddag var sjøkablene reaprert og mobildekningen endelig på plass.

– Vi har vært nesten fem døgn uten forbindelse. Dette har resultert i at folk ikke har penger å handle for, fordi de ikke får overført, og at de må handle på krita på butikken, sier Halvdan Mikalsen fra Leirfjord.

Tålmodigheten med Telenor er tynnslitt etter å ha forslkt å få kontakt med telegiganten i flere dager.

– Telenor gikk ut og sa de skulle ordne dette i løpet av noen dager. Men det går fryktelig treigt. Først lørdag morgen klarte jeg å komme gjennom til dem på telefon. De kunne vært bedre på å informere oss kunder, sier Mikalsen.

– Store steinmasser

Kristine Meek Leder for eksternkommunikasjon Telenor

– Dette var et spesielt krevende tilfelle, sier Kristine Meek i Telenor.

Foto: Telenor

Telenor beklager ulempene kabelbruddene fører for kundene, men sier selskapet i flere døgn har jobbet på spreng for å fikse kabelbruddene.

– Dette var et spesielt krevende tilfelle. Når så store steinmasser raser ut kan det få konsekvenser for infrastrukturen, sier Kristine Meek, leder for eksternkommunikasjon i Telenor Norge.

– Jobber på spreng

Ifølge Telenor førte raset til brudd på to sjøkabler som ligger i fjorden. Kabelbruddet førte til noe utfall på 2G trafikk i Træna, Rana, Saltdal, Meløy, Rødøy, Lurøy, Leirfjord, Hemnes. Det er 3G og 4G dekning på flere av disse områdene.

– Da sjøkabelskipet startet arbeidet ble det avdekket at steinraset var svært omfattende. På grunn av de store steinmassene som hadde begravd den ene fiberkabelen ble arbeidet svært komplisert. Ny kabel måtte legges, før kabel nummer to kunne skjøtes, forklarer Meek.

Arbeidsmengden for entreprenør og involverte har vært stor, ifølge Telenor.

– Vi har benyttet dykkere og miniubåt for å lokalisere kabel og bruddsted. Entreprenør, mannskapet på kabelskipet og dykkere har gjort en kjempejobb under krevende forhold, legger hun til.

19 kunder uten telefon

Basestasjonene kom opp igjen onsdag kveld. Men fortsatt gjensto det å få reparert fastnett bredbånd i deler av Hemnes og Leirfjord hvor 278 kunder var berørt. Lørdag ettermiddag var imidlertid bredbåndet operativt igjen.

– 19 fasttelefonikunder på Vefsn har fortsatt ikke tjenestene tilbake, men dette er en annen feilsituasjon som vi nå jobber for å utbedre fortløpende, sier Kristine Meek.