I Utrykningspolitiets sivile politibil i Bodø sitter UP-betjentene Yngvar Fredriksen og Rakel Hansen.
De er ute på veiene for å luke vekk dem som utgjør størst fare for andre på veien. Med et kamera montert fremme på bilen kan de måle gjennomsnittsfarten til bilene foran. Etter ni år i politiet, har Fredriksen sett litt av hvert.
– Det kjøres hardt og aggressivt. Mange tar en stor risiko både når det gjelder fart og forbikjøringer. Det er egentlig litt forunderlig. De aller fleste er svært avhengig av førerkortet sitt, spesielt yrkessjåfører. Men også dem tar vi nesten daglig. De vet at jobben ryker med førerkortet, sier Fredriksen.
De som kjører fra seg førerkortet bør ta seg en tenkepause og filosofere over hvordan de skal opptre i trafikken, mener UP-betjenten.
(artikkelen fortsetter under)
– Voksne menn som gråter
– Jeg har utallige ganger hatt voksne menn som sitter og gråter når de innser at de mister førerkortet. Det er selvsagt ikke noe morsomt, men de skulle tenkt seg om litt før, sier han til NRK.no.
– Det er ingen menneskerett å ha førerkort, supplerer UP-kollega Rakel Hansen.
I Norge har UP beslaglagt 1874 førerkort i sommer. Det er en nedgang fra fjoråret da 2190 førerkort ble inndratt.
Men i Nordland ser UP-sjefen en markant økning.
Bare i Nordland har de gjort beslag av 229 førerkort, noe som er en økning på 28 prosent fra året før. Men det er ikke fordi nordlendingene er hardere på gassen enn andre.
– Vi har økt antallet kontroller kraftig i sommer. Da blir det flere førerkortbeslag. Mange råkjører fordi de tror at det er liten sjanse for å bli tatt. Jeg er glad vi får tatt så mange som utsetter andre for fare, sier UP-sjef Knut Danielsen i Nordland.
Verst om sommeren
Flertallet av dem som blir fratatt førerkortet er unge menn, og sommermånedene er travel for politiet.
– Forrige helg ble en person stoppet i 120 kilometer i timen i 60-sonen. Han hadde hatt førerkortet under to år, altså på prøvetid.
E6, som er hovedfartsåren mellom Nord- og Sør-Norge, er verstingen når det kommer til fart.
– Det er store avstander, og folk gir litt ekstra på. Folk skal rekke ferger og har det generelt for travelt, sier UP-sjefen.
Beslagene av førerkort i Nordland ser ut til å ha hatt en virkning. Antallet alvorlige ulykker har gått ned. Frem til 1. august hadde seks personer mistet livet på veiene i Nordland, mot ni i fjor.
- Les også:
- Les også:
Flere kjører med rus
Foreløpige tall fra UP viser at 56 personer ble drept i trafikken i sommermånedene juni, juli og august i Norge. Antallet ruspåvirkede sjåfører har også økt i Norge denne sommeren. 307 førere ble tatt for rus mot 243 i fjor.
Samme foruroligende tendens ser UP-sjefen i Nordland.
– Vi har hatt en dobling i antall pågripelser av ruspåvirkede førere.
UP-sjefen ser ikke bort fra at rekordsommeren vi har lagt bak oss har gitt utslag.
– Folk er mer løsslupne om sommeren og nyter alkohol i kombinasjon med bilkjøring. Også folk som vil kjøre tidlig etter en natt på byen. Tendensen er den samme i hele landet, og er dårlig nytt for oss som driver trafikksikkerhetsarbeid, sier UP-sjef Knut Danielsen i Nordland.
(artikkelen fortsetter under)
Vil ha gjennomsnittsmålinger
Nå tar UP-sjef Knut Danielsen til orde for mer gjennomsnittsmåling i Nordland.
Denne teknologien består at to fotobokser som måler gjennomsnittsfarten på en gitt strekning. Føreren blir bøtelagt hvis gjennomsnittsfarten mellom de to punktene er for høy. De såkalte streknings-ATK-ene har vist seg svært effektive sammenlignet med vanlige fotoboksene.
- Les også:
- Les også:
– Alle tiltak som er med på å få ned hastigheten, er positivt. Vi vet at det er fart som dreper og som gjør at folk blir alvorlig skadd. Høy fart medfører ofte fatale konsekvenser når ulykken først er ute, sier UP-sjef Knut Danielsen til NRK.no.
Han får støtte fra Statens vegvesen, som sier gjennomsnittsmåling er et bra tiltak.
– Reduserer alvorlige ulykker med 50 prosent
Virkningen av automatisk trafikkontroll (ATK) i form av fotobokser og streknings-ATK langs veg er veldokumentert, men dette er første omfattende analyser av streknings-ATK i tunneler.
Strekningsmålinger med fotobokser i tunnel virker fartsreduserende og gir en ulykkesreduksjon på opptil 27 prosent. Effekten er like god i tunneler som ute på veier i dagen, ifølge Vegvesenet.
Statens vegvesen har i dag gjennomsnittsmåling en rekke steder, blant annet ved Skagen lufthavn på Stokmarknes.
– Resulatene er veldig gode. Fartsnivåen går ned på hele strekningen og det er viktig for sikkerheten, sier Knut Hågensen som er seksjonsleder for miljø- og trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen.
Regjeringen har varslet at de vil evaluere ordningen, før de gir endelig grønt lys til gjennomsnittsmåling i Norge. Vegvesenet ser langt større virkning av strekningsmåling enn vanlig fotoboks.
– Ved enkeltstående fotobokser bremser bilistene ned ved boksen og øker farten igjen etterpå. Strekningsmålinger holder farta nede, og har i snitt redusert antallet drepte og hardt skadde med rundt 50 prosent, sier Hågensen.
Frp: – Svekker trafikksikkerheten
Tidligere i år ble alle forsøk på strekningsmålingen stanset.
Statssekretær Hoksrud fra Frp sa den gang at det blant annet er på grunn av trafikksikkerheten.
– De stedene hvor det er gjennomsnittsmåling, blir folk veldig opptatt av å se på speedometeret og mindre opptatt av å se på veien. Det aller viktigste man gjør som sjåfør er å ha fokus på vei og trafikk, uttalte han til NRK.
Hoksrud vet ikke når evalueringen fra Vegdirektoratet er ferdig, men håper at de får resultatet i løpet av høsten.
- Les også:
- Les også: