Hopp til innhold

John Michael (21) kunne blitt regnet som ungdom hvis han hadde bodd i et annet fylke: – Veldig dumt

John Michael Nymo er for gammel for ungdomsbillett i eget fylke, men hadde han bodd i Møre og Romsdal hadde han vært ungdom i fire år til.

John Michael Nymo. Busspassasjer, student

John Michael Nymo synes det er dumt at det ikke er likt over hele landet.

Foto: Andreas Nilsen Trygstad / NRK

21-åringen tar ofte bussen inn til Bodø sentrum, der han både jobber og treffer venner.

Etter han fylte 20 år ble han for gammel for ungdomskortet i Nordland. Noe som koster han dyrt når han skal reise hjem i helgene.

– Det koster meg over 300 kroner ekstra hvis jeg skal hjem til familien i Meløy.

Les også Maria (19) vil ha anonyme prøver – mener trynefaktor dominerer

Maria Strand Munkhaug på en benk i Bodø

Nymo er student og kan reise på studentbilletter i Bodø, noe som er 100 kroner dyrere enn ungdomskortet. I tillegg gjelder studentbilletten hans kun i Bodø, mens ungdomsbilletten gjelder for hele fylket.

Bodø-studenten sier prisen på kollektivtransport kan være avgjørende for hvor man velger å studere.

Det er dumt at det ikke er likt over hele landet, sier Nymo.

Hvis han hadde bodd i Møre og Romsdal, ville han blitt regnet som "ungdom" i nesten fire år til.

John Michael Nymo. Busspassasjer, student

John Michael Nymo sier at busstilbudet påvirker hvor attraktivt det er å bo en plass.

Foto: Andreas Nilsen Trygstad / NRK

Hevet aldersgrensen

I Møre og Romsdal kan folk reise rundt i hele fylket med periodebillett i 30 dager med ungdomspriser, til de fyller 25 år.

Her vedtok politikerne å heve aldersgrensen først fra 20 til 22 år i 2013, og videre til 25 år for tre år siden. Noe som har gitt god effekt, ifølge Marit Holen, rådgiver i kollektivselskapet Fram.

Les også Her er bedriftenes ønskeliste: Elias (17) er garantert fast jobb

Elias Johan Seljehaug

Vi opplevde en jevn vekst i antall unge som kjøpte FRAM Ung-billetten.

Men går dere ikke i minus med å gjennomføre slike ordninger?

Vi taper penger i den forstand at det hadde vært billigere for oss hvis de under 25 år hadde betalt fullpris, men så kan det jo også hende at de hadde valgt andre reisemåter hvis det var dyrere for dem å ta buss, påpeker Holen.

En kvinne med brunt hår og lys hud, foran en vegg med hvit genser. På genseren står det Fram Møre og Romsdal fylkeskommune.

Rådgiver i kollektivselskapet Fram, Marit Holen forteller at når de prioritere en økning av alderen, må de velge bort noe annet. Det kan for eksempel være flere bussavganger eller andre prisjusteringer.

Foto: Privat

Mens man i Møre og Romsdal kan nyte god av tilbudet til man fyller 25 år, er man allerede for gammel når man passerer 20 år i åtte andre fylker.

Øvre aldersgrense i fylkene

Fylke / Kollektivselskap

Øvre aldersgrense

Tidligere Finnmark / Snelandia

20

Tidligere Troms / Troms fylkestrafikk

20

Nordland / Reis

20

Trønderlag / AtB

20

Møre og Romsdal / Fram

25

Vestland / Skyss

21

Rogaland / Kolumbus

23

Agder / Agder kollektivtrafikk

20

Vestfold og Telemark / Vestfold kollektivtraffik

20

Tidligere Buskerud / Brakar

20

Tidligere Akershus / Ruter

20

Oslo / Ruter

20

Tidligere Østfold / Østfold kolletivtraffik

20

Innlandet / Innlandstrafikk

20

Ekspander/minimer faktaboks

Vil gjerne diskutere

Nordland er blant de fylkene som kun tilbyr den lovpålagte minimumsordningen. Det vil si ungdomsbilletter for aldersgruppen 16 til 19 år.

Monika Sande som er fylkesråd for transport og infrastruktur i Nordland fylkeskommune, forteller at det ikke har vært til diskusjon å øke aldersgrensen, men at det er noe de kan se nærmere på.

Les også I Oslo trenger de 6 i snitt for å komme inn – Maren (19) og andre nordlendinger trenger bare 5

Maren Brennbakk

Vi prøver å sammenligne oss med hvordan andre fylker gjør det, og er åpen for å diskutere andre alternativer.

Sande er enig i at ungdomsbilletter er et viktig grep for å beholde unge folk i regionen.

Flere av dem bor hjemmefra, så det er et bra tilbud å kunne reise med båt, hurtigbåt og buss i hele fylket.

Monika Sande (sp)

Fylkesråd for transport og infrastruktur i Nordland fylkeskommune, Monika Sande (Sp) forteller at Ungdomskortet er som hovedregel ment til videregåendeelever.

Foto: Kasper Holgersen / NRK

Rød ungdom: – Burde vært likere tilbud

Leder i Rød ungdom, Alberte Tennøe Bekkhus, sier til NRK at det ikke gir mening at det skal være så store sprik i hva en regner som "ungdom".

– Kollektivtransport må bli billigere og bedre. Det er bra for å få ned forskjellene, bra for ungdom i distriktene uten lappen og ikke minst bra for klima, skriver Bekkhus.

Les også Vil ha egne kvoter for å få flere menn inn på prestisjestudier

Dette er avgangskullet ved profesjonsstudiet i psykologi ved Norges arktiske universitet i Tromsø.

Flere partier har foreslått nasjonalt månedskort for unge. Bekkhus mener at dagens ordninger er for dyre.

Derfor jobber vi for gratis kollektivtransport og vil som et steg på veien innføre et nasjonalt månedskort på 200 kroner for alle under 20 år, avslutter Bekkhus.

Samferdselsdepartement forteller at fylkeskommunene har ansvar for å tilby månedskort til ungdom mellom 16–19 år. De kan i tillegg utvide aldersgrensene om de ønsker det.

Alberte Tennøe Bekkhus, leder Rød Ungdom

Leder i Rød Ungdom, Alberte Tennøe Bekkhus forteller at det ikke gir mening at det skal være ulike aldersgrenser.

Foto: ISMAIL BURAK AKKAN / NRK

Les også Mobbing øker på alle skoletrinn: – Kanskje blitt lettere å være stygge mot hverandre

Sandra Lorenze Vestnes