Understell på Widerøefly knakk under landing

Bare sekunder før landing ble morgenflyet slått i bakken av en kraftig vindkule.

Widerøefly

HJULOPPHENG KNAKK: Hjulene på dette Widerøeflyet i Sandnessjøen knakk under landing, ei vindrosse presset flyet i bakken.

Foto: Trond Carlsen

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Akkurat da de skulle lande, kom det ei vindkule som presset flyet ned i rullebanen og maskinen fikk en såpass hard landing at understellet knakk og flyet skled videre, og deretter stoppet, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NRK.no.

Flyet var på vei fra Bodø til Sandnessjøen og klokken 05.55 skulle de gå inn for landing med tre passasjerer ombord og fire i besteningen.

– Alt har gått bra med dem, det var ingen skader verken på besetning eller passasjerer. Alle som var i flyet er kontrollert av lege og er tatt hånd om på flyplassen, sier Kongsteien.

– Ser ut som ei dramatisk landing

NRKs reporter på stedet, Øystein Nygård, forteller at det ser ut som det var ei dramatisk landing i morgentimene i dag tidlig.

– Her står Widerøe-flyet på skeive, det ene hjulet er knekt, så ser det ut herfra at det har vært ei veldig dramatisk landing som har foregått, forklarer Nygård.

Akkurat nå er det ikke så mye aktivitet på flyplassen, og flyplassen er stengt inntil videre. De som var med i flyet som havarerte er nå på et briefingmøte hos Avinor.

– Understellet skulle knekke

Kongsteien sier deres Widerøe-fly er designet for at understellet skal knekke under harde landinger.

– Sist det skjedde var i Hammerfest i 2005, og da ble skadene såpass store at flyet ble kondemnert, sier Kongsteien.

– Det var nok skremmende for de som var ombord, sier Nils Åge Kristoffersen, stasjonsleder for Widerøe i Sandnessjøen. Han bistår nå passasjerene som skulle reist videre med flyet til Trondheim.

Ble skumlagt

 Nils Åge Kristoffersen, stasjonsleder for Widerøe i Sandnessjøen.

Nils Åge Kristoffersen, stasjonsleder for Widerøe i Sandnessjøen.

Foto: Øystein Nygård

Lufthavnsjef Bjørn-Ivar Blix forteller at flyet umiddelbart ble skumlagt av brannmannskapene på flyplassen etter buklandingen.

Flyplassen ble helt stengt etter havariet fordi flyet sperret hele rullebanen. Politiet sperret av området i påvente av at Statens Havarikommisjonen for Transport vil granske uhellet.

Var på opplæring

Widerøe har 22 maskiner av typen Dash 8-100. Flyet har plass til 39 passasjerer og har normalt en besetning på tre personer. Det var imidlertid også en med som var under opplæring i ulykkesflyet onsdag morgen.

I 2001 havarerte et fly i Båtsfjord og 12. februar 1999 kjørte et annet Dash 8-fly, også fra Widerøe, av rullebanen i Hammerfest etter at venstre hjuloppheng knakk under landing.

Widerøe melder nå om enkelte forsinkelser på Helgeland som følger av flyuhellet der - men at passasjerene skal være informert. Ifølge Widerøs nettsider er samtlige flyavganger til og fra Sandnessjøen fram til klokka 20 i kveld innstilt.

Havarikomisjonen skal undersøke flyet

I kveld klokka 18 skal tre havariinspektører fra Statens Havarikommisjon for Transport være på plass i Sandnessjøen. Undersøkelsesleder Birger A. Bull sier de vil starte med å fotografere og måle opp flyplassen.

– I tillegg skal vi ha samtaler med de to flygerne og de som var på jobb i flytårnet i morges. Vi har også henta inn værrapporter, sier Bull.

Flyulykke Sandnessjøen

DRAMTISK: Det ene hjulet er knekt på flyet etter den harde landinga i morgentimene i dag.

Foto: Trond Carlsen