Det er ikke penger som driver båtbyggeren fra Kjerringøy, men heller et ønske om å videreføre en tradisjon som strekker seg flere hundre år tilbake i tid.
NRK møter Ulf Mikalsen på Kjerringøy i Nordland, hvor han har sitt eget båtbyggeri. Her tar mellom 2000 og 3000 turen innom om sommeren, for å høre mer om bygging og bruk av nordlandsbåtene, og om spissbåtene fra Rana.
– Jeg vil heller bygge en nordlandsbåt og en spissbåt og ta vare på denne tradisjonen, enn å nødvendigvis gjøre meg rik, sier Mikalsen.
Norge er faktisk det eneste landet hvor disse båtene har blitt laget uten opphold siden vikingtida. Men nå er Ulf Mikalsen mer sjelden enn de båtene han selv lager.
I hele Nord-Norge er det nå bare en håndfull eldre menn som behersker båtbyggertradisjonen.
Håper tradisjonen har en fremtid i Norge
Bekymringen deles av Forbundet Kysten. En rådgivende organisasjon for UNESCO, som også jobber med å få båtbyggertradisjonen inn på UNESCOs liste over den immaterielle kulturarven.
– Vi er veldig bekymret for at båtbyggertradisjonen i Norge skal dø ut. Mange båtbyggere sliter, og markedet svikter. Vi opplevde et lite løft på 1990-tallet, men nå er vi i ferd med å miste en viktig kulturarv, fortalte Tore Friis Olsen hos Forbundet Kysten i forbindelse med en tidligere sak.
Styreleder Asgeir K. Svendsen sier at en del skoler og kystlag er flinke til å etterspørre informasjon om båtbyggingen, men at offentlige institusjoner kunne vært flinkere. Han håper båtbyggertradisjonen har en fremtid.
– Vi jobber med å bevisstgjøre samfunnet om at dette er kunnskap som er verdt å ta vare på. I oktober skal vi for eksempel arrangere en temakonferanse i samarbeid med Universitetet i Tromsø, sier Svendsen.
Håpet er å få knyttet kunnskapen opp mot universitetsmiljøet. Kanskje kan det resultere i en bachelor i fremtiden.
Kan være siste generasjon
I Nordland er Ulf Mikalsen ute og tester sin åttring, som han har bygd med sine egne hender. Den eneste lyden som båten lager, er litt knirking fra masta.
For at dette historiske håndverket ikke skal dø ut, håper båtbyggeren at flere får kjenne følelsen av vind i seilene og sjø under kjøl. Og at nye generasjoner kan føre arven videre.
– Som håndverkstradisjon er vi kanskje den siste generasjon som praktiserer dette. Jeg er styggredd for at tradisjonen nå er i ferd med å dø ut, sier Mikalsen.