Hopp til innhold

Tusenvis av bankkunder risikerer å få kontoen sperret

Tusenvis av bankkunder har fortsatt ikke vært innom banken sin med legitimasjon. Nå har Sparebank1 Nord-Norge sendt ut SMS med beskjed om at det må skje snarest. Hvis ikke vil det få konsekvenser for kundeforholdet.

Sparebank 1 Nord-Norge

Sparebank 1 har sendt ut 10.000 SMSer til kunder som står i fare for å få kontoen sperret. Dette fordi de ikke har møtt opp for å vise passet sitt, slik reglene sier.

Foto: Janni E. Hvidsten Evensen / NRK

«Vi kan ikke se at du har respondert innen fristen, som utløp 29. november. Dersom du ikke legitimerer deg for oss snarest, er vi dessverre pålagt å begrense kundeforholdet ditt».

Dette er en del av SMSen som glemske bankkunder har fått det siste døgnet.

Der får de nok en påminnelse om at de må få vist fram gyldig legitimasjon, for at bankene skal være helt trygge på identiteten til kundene sine.

Det skjer etter at norske myndigheter har bedt bankene sørge for oppdatert legitimering.

Loftås smil

Stein Vidar Loftås, Sparebank 1 Nord-Norge.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Av dem som har fått purring på SMS regner vi med at cirka 10.000 er aktive kunder som må legitimere seg. Altså som bruker oss som sin hovedbankforbindelse. Men det er vanskelig å si nøyaktig, da mange har flere bankforbindelser, sier Stein Vidar Loftås, kommunikasjonssjef i Sparebank1 Nord-Norge.

I høst har Sparebank1 derfor ringt, skrevet brev og sendt SMSer for å få kundene til å vise fram legitimasjon. Bankansatte har også reist rundt i grisgrendte strøk, for å komme kundene i møte. Men beskjeden har ikke gått helt hjem hos alle.

De risikerer nå konsekvenser.

Dette kan bli konsekvensene

– Dersom vi må gå til det skritt å sperre kontoer, vil de i praksis ikke kunne benytte sitt kundeforhold til betalinger etc. Men innestående på konto tilhører selvsagt kunden, sier Loftås i Sparebank 1.

Alle banker i Norge må forholde seg til det nye regelverket, men det er ulik praksis fra bank til bank.

Nordea hadde satt 1. desember som frist for sine kunder. Heller ikke der alt i boks.

– Vi er ikke helt i mål. Vi har ringt rundt og prøver å utvise fleksibilitet overfor kunder som har hatt problemer med å overholde fristen som følge av alder, helse eller bosituasjon. Samtidig har vi jo et krav om å få gjennomført dette, sier kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen i Nordea.

Christian Steffensen, Nordea

Christian Steffensen, Nordea.

Foto: NRK

Han sier det er vanskelig å anslå hvor mange kunder som gjenstår på lista, da ikke alle er aktive kunder.

– Noen kan ha en konto som de knapt er klar over. Det er de aktive kundene vi prioriterer.

Steffensen sier at kundene som ikke har legitimert seg har fått beskjed om at det kan bety at kontoen sperres.

– Vi er lovpålagt å varsle før en eventuell sperring. Derfor er dette kommunisert til kundene.

Vil hindre svindel

Hensikten med regelverket er å hindre svindelforsøk og hvitvasking.

Bankene skal lagre en kopi av legitimasjonen. Bankene skal også følge med på hvordan kundene bruker produkter og tjenester.

Det skal gjøre det enklere å beskytte enkeltpersoner mot ID-tyveri, svindelforsøk og økonomisk kriminalitet.

– Ved at banken er 100 prosent sikker på hvem kunden er, så er sjansen mindre for at de kan gjennomføre ulovlige transaksjoner, sa Tom Staavi, informasjonsdirektør i Bank Norge til NRK tidligere i år.