Hopp til innhold

Turistene uteblir

Turistene svikter Lofoten for andre år på rad.

Vestvågøy i Lofoten (Scanpix)
Foto: Aleksander Nordahl

 

Dårlig markedsføring og dårlig kvalitet på tilbudene er årsaken til at turistene svikter Lofoten for andre år på rad, mener Øystein Nordman, som er førstelektor i reiseliv ved høgskolen i Harstad.

- Jeg har reist en del rundt i Lofoten med studenter, og jeg har opplevd at kvaliteten er varierende. Det virker uprofesjonelt, selv om det er sjarmerende også å besøke et litt "rufsete" sted, sier han. 

Lav terskel

Han mener at terskelen er for lav for å etablere seg innenfor reiselivsnæringen. Og han er mener at dårlig inntrykk hos turistene får store ringvirkninger.

- Det folk forteller hverandre, er vel så viktig som det man klarer å markedsføre, sier han.

Og når turister dropper ferien i Lofoten, så får andre deler av Nord-Norge biter av kaken.

- Finnmark har vært langt fremme nå i de siste to årene, og har hatt en fin økning, bekrefter Nordman.

Han mener Lofoten har tatt for gitt at turistene kommer. Men nå viser det seg at også de må jobbe for å få de reiselystne på besøk.

Ikke bekymret

Giri Midtveit i Destinasjon Lofoten har merket nedgangen, men hun er ikke bekymret.

- Vi ser jo ut at besøkstallene har gått ned. I år har vi hatt en litt dårligere juni måned enn vanlig, men det skyldes muligens fotball VM og været har nok også hatt sitt å si, sier hun.