Hopp til innhold

Disse togene lager sin egen strøm

Malmtogene på Ofotbanen har blitt så tunge at de holder seg selv med strøm. Banesjefen kaller det malmkraft.

Malmtog på Ofotbanen

TYNGRE: Forbedringer på Ofotbanen gjør at malmtogene kan ha tyngre last. Det fører til at togene på vei ned Bjørnfjell lager sin egen strøm.

Foto: Øystein Nygård / NRK

– Når de nye lokomotivene på malmtogene bremser på vei nedover mot Narvik produserer de strøm. Det er nok strøm til å få et tungt tog tilbake opp til fjells, sier banesjef Tor Brækkan på Ofotbanen.

Et fullt tog nedover til Narvik kan dermed sende et tomt tog tilbake til Kiruna.

«Malmkraft»

Det er 750 meter lange malmtog med 68 vogner, som på turen ned fra Bjørnfjell klarer å produsere 4.000 kilowatt strøm når de bremser. Kraften blir ført tilbake til strømmnettet på Ofotbanen.

– Vi har fått skikkelig grønn energi, eller malmkraft kan man si. Man klarer faktisk å produsere nok strøm som gjør at malmtrafikken egentlig ikke trenger strøm, for den lager like mye strøm som den bruker, sier Brækkan.

Grønt prosjekt

Fylkesråd for samferdsel i Nordland May Valle kaller dette grønn jernbane.

– Dette er et veldig flott grønt prosjekt der man faktisk i prinsippet ikke har utgifter til strøm. Det blir lave strømkostnader fordi man utnytter strømmen to ganger, sier Valle.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det har blitt brukt 77 millioner til å forbedre jernbanenettet. I tillegg til å utvikle ren energi har dobbelsporet på Straumsnes stasjon blitt forlenget og strømnettet blitt forbedret. Dermed kan dobbelt så tunge tog dra fra Narvik stasjon.

LES OGSÅ:

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sendte i går avgårde historiens tyngste tog fra stasjonen, lastet med 4500 tonn med mineralet olivin til Kiruna.

Se video:

Video Historiens tyngste tog på Ofotbanen