Hopp til innhold

Tror reiselivet må betale flyselskapene for å fly

– Flyselskapene sliter med å tjene penger i dag. En mulig vei framover er at turistindustrien rett og slett betaler for at flyene skal komme til turistdestinasjonene, mener forsker.

Turister

SLITER MED INNTJENING: Så og si alle i reiselivsbransjen tjener penger, unntatt flyselskapene. Da må det på sikt skje en eller annen form for overføring fra de andre aktørene til flyselskapene, sier forsker Espen Andersen på Handelshøyskolen BI.

Foto: Petter Strøm

Espen Andersen

– Det kan gå mot store endringer i norsk luftfart, mener forsker Espen Andersen på Handelshøyskolen BI.

Foto: NRK

Det kan gå mot store endringer i norsk luftfart, tror forsker Espen Andersen på Handelshøyskolen BI. Norsk luftfart opplever kraftig turbulens, mener han.

Flyselskapene tjener ikke penger. Andre næringer som tjener på at folk tar fly, som turistindustrien, kan komme til å betale selskapene for å fly, tror førsteamanuensis Andersen.

Sammen med 370 deltakere fra hele landet deltar Andersen på Luftfartskonferansen som starter i Bodø i dag.

– Presset mot norske flyselskaper er stort. Så å si alle i reiselivsbransjen tjener penger, unntatt flyselskapene. Da må det på sikt skje en eller annen form for overføring fra de andre aktørene til flyselskapene.

Den knallharde konkurransen i flybransjen vil også presse fram endringer i Norge, tror forskeren. Han peker på at konkurransen utenfra er voldsom i form av selskaper som er større og som har billigere personale og lettere arbeidsbetingelser enn norske selskaper.

– Interessant

Infosjef Knut Morten Johansen i SAS

Pressesjef Knut Morten Johansen ved SAS i Norge.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Pressesjef Knut Morten Johansen ved SAS i Norge og informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian synes Andersen kommer med interessante tanker.

– Det er et tankekors at både flytoget, parkeringsselskapene, restaurantene og ikke minst tax free-butikkene tjener milliarder i året, samtidig som kundene har en forventning om at selve flyreisen nærmest skal koste ingenting, sier Johansen i SAS.

Han mener flyselskapene må utvikle modeller hvor selskapene henter inntekter fra andre områder enn selve flybilletten.

Lasse Sandaker-Nielsen

Lasse Sandaker-Nielsen hos Norwegian mener bransjen er nødt til å omstille og posisjonere seg for å møte konkurransen i lufta.

Foto: Norwegian

– I SAS har vi for eksempel et stort antall eurobonus-medlemmer. Dette er en kundegruppe som er attraktiv for andre selskap. Eurobonuspoeng kan da bli en handelsvare som andre selskaper kjøper for å presentere sine produkter og tjenester for vår kundegruppe.

Sandaker-Nielsen i Norwegian mener bransjen er nødt til å omstille og posisjonere seg for å møte den knallharde konkurransen i lufta.

– Bare de største selskapene vil overleve i framtida. Ettersom vekstpotensialet i det skandinaviske markedet på mange måter har nådd et metningspunkt, må vi bygge oss store og sterke i andre markeder, avslutter han.

Nordlys Digermulen

Folk fra hele verden flyr til Nord-Norge for å se nordlyset. Turistnæringen tjener gode penger, men det gjør ikke flyselskapene.

Foto: Geir Svendsen