Hopp til innhold

Tromsø-OL verdt milliarder

- Et OL i Tromsø vil gi Norge gratis reklame for milliarder.

OL i Tromsø

OL GULL VERDT: Et OL i Tromsø vil ikke bare skape folkefest i landsdelen, men også gi gratis reklame verdt milliarder, mener Hans Olav Karde i OL 2018.

Det hevder styreleder for OL 2018, Hans Olav Karde.

- Når en times BBC-sending om Nord-Norge gir en markedsføringsverdi på 100 millioner kroner, hva vil ikke da et OL i Tromsø gi til landsdelen og resten av landet?

Karde peker også på hva OL i Beijing har betydd for Kina.

Hans Olav Karde

Hans Olav Karde er styreleder i OL 2018.

Foto: Bjørnbakk, Jan-Morten / SCANPIX

- I forkant av OL i Beijing har mange av oss sett diverse oppslag og serier om kinesisk kultur og natur på tv, noe som har vært en fantastisk markedsføring for Kina, sier Karde.

Søndag fikk mange millioner briter følge tv-stjernen Joanna Lumley på hennes reise gjennom Nord-Norge.

Rådgiver Elizabeth Hartmann i kommunikasjonsbyrået Siste Skrik, mener BBC-innslaget var en gavepakke til turistnæringa i landsdelen.

- Dette var rett og slett gratis markedsføring for mer enn 100 milloner kroner, sier hun.

Hans Olav Karde mener dette sier noe om hvilken markedsføringsverdi et OL i Tromsø vil ha, ikke bare for Nord-Norge, men også for resten av landet.

Karde skal holde foredrag om markedsføringseffekten av et OL i Tromsø under reiselivsdagene i Bodø i neste uke.