Hopp til innhold

Denne har trolig stått på et britisk jagerfly - ble fisket opp i trålen

Havtråleren «Nordtind» skulle fiske etter sei, men fikk noe langt mer interessant i nota. Ekspert mener fangsten er av historisk interesse.

Melbu-tråler fant flypropell trolig fra andre verdenskrig.

Propellen stammer trolig fra et britisk eller amerikansk jagerfly.

Foto: Bjørn Eide

Denne uka kom tråleren «Nordtind» inn til Melbu i Hadsel i Nordland med en uvanlig fangst.

Kaptein Frank Bye var ute og fisket etter sei, da han plutselig oppdaget en propell i linnota.

– Vi så med én gang at det var en propell. Det var litt styr for å få den løs. Den var så innviklet i tråden.

Propellen ble funnet cirka 60 nautiske mil fra Stavanger, forteller kapteinen.

Stammer fra andre verdenskrig

Luftfartsmuseet mener propellen er fra andre verdenskrig, og at den enten har tilhørt et britisk eller amerikansk jagerfly.

Propellen er av typen «Hamilton Standard»-propell, og har mest sannsynlig tilhørt flytypen «Black Skua», ifølge museet.

– Det var mange slike fly her under den tyske invasjonen i 1940, da britene sendte hjelp, sier konservator Karl L. Kleve ved Norsk Luftfartsmuseum.

Britene sendte over flere hangarskap med Skua-fly, men flyene var ikke godt nok rustet i møte med tyskerne, sier Kleve.

– Det viste seg at den ikke var så veldig god, den fløy veldig sakte og var lett «match». Det ligger en del Skua-fly rundt i fjorder og i havene utenfor Nord-Norge, sier Kleve.

Melbu-tråler fant flypropell trolig fra andre verdenskrig.

Nærbilde av propellen som ble funnet sør-sørvest for Stavanger.

Foto: Bjørn Eide

Finnes ingen komplette Skua-fly

Museet har flere deler, også propeller, som har tilhørt Skua-flyet.

Det eneste som mangler er et helt Skua-vrak.

I dag har ingen museer i verden har en komplett utgave av jagerbomberen.

Det nærmeste er en rekonstruksjon av flyets cockpit på Luftfartsmuseet i Bodø.

– Hvis det er et fullstendig fly nede der, er det av historisk interesse, sier teknisk konservator Mike Loftus ved Norsk Luftfartsmuseum.

Dersom tråleren kan oppgi nøyaktig plassering på hvor propellen ble funnet, og den ikke ligger for dypt, kan det være mulig å hente den opp.

Men det å hente opp et helt flyskrog er krevende.

– Skal man løfte et fly må man planlegge det svært godt, man trenger også masse tid og penger. Hvis man ikke planlegger et løft ødelegger man flyet.

Flere Blackburn Skua-fly.

Flere «Black Skua»-fly fra andre verdens krig.

Foto: Norsk Luftfartsmuseum

– Trodde det var et tysk fly

Loftus påpeker at dersom det blir funnet et helt fly i sjøen der propellen ble funnet, vil flyet tilhøre det landet maskinen kom fra.

Kaptein på «Nordtind», Frank Bye, forteller at de forsøkte å undersøkte propellen da de fant den.

– Vi sjekket på selve propellhodet om vi kunne finne numre meislet inn der, for å finne ut akkurat hva slags fly det var. Vi trodde det var et tysk fly, sier han.

Ett havarert fly - flyvrak, Skua L3055. Soldat i uniform ved flyet. Bjørnevik, Narvik.

Flere Skua-fly havarerte i 1940 ved Bjørnefjell i Narvik, ifølge Norsk Luftfartsmuseum.

Foto: Norsk Luftfartsmuseum