Råkjørte på omkjøringsvei etter dødsulykke

På omkjøringsveien etter dødsulykken på E6 i Nordland i forrige uke, beslagla politiet hele tre førerkort. UP-sjefen i nord er oppgitt.

Nødetater på ulykkesstedet langs E6 ved Setså.

DØDSULYKKE PÅ E6: Da hovedveien ble stengt i mange timer fant mange seg en alternativ rute. Det de ikke visste var at politiet sto der med fartskontroll.

Foto: Dina Storvik / NRK

Det var i onsdag forrige uke var det en frontkollisjon på E6 i Saltdal, omtrent en time øst for Bodø.

Fire personer ble hardt skadet, og en person omkom.

Hovedveien ble stengt i flere timer, og bilister ble oppfordret til å bruke alternativ rute om Misvær.

Det mange ikke visste var at der sto politiet samtidig og holdt fartskontroll.

Her ble det delt ut flere bøter, og beslaglagt tre førerkort.

Høyeste fart målte 112 kilometer i 60-sonen.

UP-sjef i nord, Geir Harald Marthinsen, er oppgitt:

– Det er jo litt spesielt at de kan kjøre så fort. De kommer rett fra en ulykke, og har nettopp blitt påminnet hvor små marginer det er i trafikken, sier Marthinsen.

Geir Harald Marthinsen, UP-sjef i nord

SMÅ MARGINER: Leder for utrykningspolitiet i Nord-Norge, Geir Harald Marthinsen, er overrasket over at bilistene ikke påvirkes mer av dødsulykker på veiene.

Foto: TOR FARSTAD

Kunne tatt flere

Marthinsen forteller at de kunne tatt enda flere, hadde de hatt flere på jobb.

Etter å ha stoppet bilistene tar politiet ofte en prat, for å høre hvorfor de har kjørt som de har gjort. Marthinsen kan fortelle at de færreste har en god forklaring.

Dessuten er det mange som innrømmer å konstant bryte fartsgrensen, så lenge de ligger under grensen for å miste førerkortet, forklarer han.

Forelegget kan de risikere å ta seg råd til.

Korona ga bilistene rom for å øke farten

Etter at «alle» skulle vende snuta mot Lofoten i sommer har veiene i Nordland fått kjenne kraftig på konsekvensene av flere besøkende.

Veiene er overfylt med uforsiktige sjåfører, og utrykningspolitiet i Nord-Norge har registrert en stor økning i fartsovertredelser fra i fjor sommer.

Basert på Statens vegvesen og SSB sine foreløpige tall, har det vært hakket flere dødsulykker i år enn det var på samme tid i fjor.

56 dødsulykker i fjor har blitt til 60 i år.

Terje Oksnes er distriktsleder i UP vest.

Terje Oksnes, UP

KORONA HAR MEDSKYLD: Terje Oksnes, UP-leder vest, frykter at bilistene tilegnet seg dårlige fartsvaner da veiene var mindre trafikkert tidligere i år.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

Han kan fortelle at de har kjent på økning i fartsovertredelser i flere måneder.

– Da smitteverntiltakene ble innført i mars gikk farten opp.

Med færre biler på veiene følte bilistene at de trygt kunne øke farten.

– Problemet er at det nå har blitt mere trafikk igjen, men mange har holdt på vanen om å holde den samme raske farten, sier Oksnes.

Likevel kan Vestlandet skryte av bedre trafikkontroll enn det Nord-Norge kan i sommer.

Oksnes mistenker det kan komme av at små, kronglete Vestlandsveier krever enda mer konsentrasjon.

Lavere fart kan redde uforutsette situasjoner

Konsentrasjon bak rattet er nemlig alfa og omega.

Med høyere fart får du kortere tid til å reagere på hendelser.

– Det er ikke alltid den som kjører for fort er skyld i en ulykke, men holder man fartsgrensen er det lettere å håndtere uforutsette situasjoner, sier Marthinsen.

Han trekker frem flere eksempler de har sett i sommer, der våkne bilister har reddet en potensiell ulykke.

For eksempel i videoen NRK delte forrige uke:

Marthinsen minner også om at det å øke hastigheten med bare med noen få kilometer kan være skjebnesvanger.

– Bilen kan klare seg, men de indre organene har det ikke så godt i et krasj på over 70 kilometer i timen, presiserer Marthinsen.

Han ber derfor bilistene om å holde seg til trafikkreglene, og for all del ikke ta med vanene fra godstolen inn på bilveien.

– Det å ferdes med ekstra høy hastighet samt sjekke telefonen, det er en dårlig kombo.

Sigmund Andersen i Utrykningspolitiet

RISIKERER ET FORELEGG: Når politiet spør hvorfor de har kjørt for fort er det flere som sier at de alltid legger seg litt over grensa, fordi et lite forelegg har de råd til, så lenge de ikke mister lappen.

Foto: Azad Razaei / NRK

Forvent å bruke lengre tid om sommeren

Transportøkonomisk institutt har forsket mye på hvordan man kan få bilister til å senke farten på veiene.

Deres konklusjon er å ha enda større kontrollaktivitet.

– Vi har økt antall fartskontroller etter pandemien, så vi håper at dette kan hjelpe i sommer, sier Marthinsen.

Likevel er det ikke mulig for politiet å fange alle fartsovertredelser, og han ber derfor norgesturistene om å akseptere at ting tar tid.

Kyr og sauer krysser rv.24 mellom Stange og Nord-Odal

UVENTEDE HINDRINGER: Både folk og fe kan skape kaos på veiene. Marthinsen ber bilistene være ekstra tålmodige i sommer.

Foto: Vera Wold / NRK

– De som sitter bak rattet må være forberedt på at den turen de tar i mai eller september ikke går like fort i juni og juli. Det er mer trafikk på veiene sier Marthinsen.

UP-lederen i vest minner bilistene om å tenke litt logisk selv.

Du sparer svært lite tid ved å sette opp farten eller ta forbikjøringer.

– Det er en grunn til at det er kø. Hvis du kjører forbi en kø, vil du havne bakerst i en annen, avslutter Oksnes.