Tørrfisk fra Lofoten er det aller første norske eksportproduktet som får status som Protected Geographical Indication (PGI) i EU. Søknaden om det juridiske vernet har blitt behandlet i rekordfart i EU-kommisjonen. Etter tre måneders høringsfrist i EU kom den endelige godkjenningen på plass i Brussel i dag.
– Helt fantastisk. Dette er en milepæl både for Norge og et gjennombrudd for tørrfisken. Tørrfisk fra Lofoten er det første norske produktet som får juridisk EU-beskyttelse. Dette er det sterkeste vernet et matprodukt kan få, sier fagsjef Nina Wærnes Hegdahl i Matmerk til NRK.no.
Symbolet på Lofoten
For mange er den hengende tørrfisken selve symbolet på Lofoten. I mer enn 1000 år har tørrfisk vært en viktig norsk handelsvare.
– Tørrfisken var Norges første eksportvare, og har betydd mye for norsk økonomi opp gjennom flere århundre. Den har fortsatt en unik posisjon i norsk matkultur, og det er ikke tilfeldig at det er akkurat tørrfisken som er første produkt ut, sier Nina Wærnes Hegdahl til NRK.no.
Tørrfiskprodusentene jubler
Også blant tørrfiskprodusentene i Lofoten sto jubelen i taket tirsdag kveld.
– Dette er kjempestort. Jeg tror ikke folk i Norge er klar over hvor viktig denne merkeordningen er i Europa. Tørrfiskens nye status vil bli lagt merke til, spesielt i Italia hvor matfokuset er enormt, sier tørrfiskprodusent Olaf Johan Pedersen d.y. på telefon fra Milano.
Pedersen tror merkeordningen også vil bidra positivt for å selge historien om tørrfisken.
– Merkeordningen er en anerkjennelse av at produktet er spesielt og har en helt spesiell og unik historie. Dette er en kjempemulighet for å markedsføre tørrfisken, sier Pedersen.
Nå skal han feire tørrfiskens nye status med sammen med kona.
– Det blir med italiensk pizza og et glass vin. Jeg regner med det blir en markering på sjømatmessa i Brussel. Det vil også bli en større markering i Italia i løpet av året, sier han til NRK.no.
Norsk beskyttelse i 2007
Flott vær, med god tørk for tørrfisken i Svolvær i Lofoten.
Foto: Magnar JakobsenTørrfisk fra Lofoten oppnådde status som en beskyttet geografisk betegnelse i Norge i 2007. Det betyr at produktnavnet Tørrfisk fra Lofoten er hjemlet i den offentlige merkeordningen Beskyttede betegnelser.
Vernet er det sterkeste verktøyet mot kopiering, samtidig som det er en anerkjennelse av produktkvalitet.
- Les også:
- Les også:
– Godkjenningen er også en anerkjennelse av tørrfiskens produktkvalitet. Det er ingen andre steder i verden du finner kombinasjonen av en så fantastisk råvare som skreien er og de unike tørkeforholdene som finnes i Lofoten, sier Nina Wærnes Hegdahl til NRK.no.
- Les også: Ekte skreifiskere leier helikopter når de skal på fest
- Les også: – I denne boka får ikke oljeindustrien slippe til
Den norske ordningen er etablerte etter mønster fra EU, der kjente merkevarer som Parmaskinke, Roquefort og Scottish Farmed Salmon er blant de rundt 1000 ulike matproduktene i Europa som har slik beskyttelse.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Jeg elsker tørrfisk, sier den italienske kokken Antonio Camello. Nå skal Querinis hjemreise fra Røst med tørrfisk lokke turister fra hele verden til det lille øysamfunnet i Lofoten.