Norsk tørrfisk har nå som den første norske eksportvaren oppnådd geografisk beskyttet betegnelse, og kan speile seg i glansen sammen med fransk champagne og italiensk parmaskinke.
Ifølge VG, skjedde overrekkelsen i dag under verdens største tørrfiskfestival i Sandrigo i Nord-Italia. Da har tørrfisk offisielt fått det europeiske beviset på sin status som Indicazione Geografica Protetta (IGP). Fiskeriminister, Elisabeth Aspaker var der under overrekkelsen.
- Les også:
– Dette er en stor dag for et tradisjonsrikt norsk produkt. Nå har Tørrfisk fra Lofoten tatt steget opp i den Europeiske mateliten. Og der hører denne nasjonale matskatten selvsagt hjemme, sa fiskeriminister Elisabeth Aspaker i sin tale under festivalen.
Symbolet på Lofoten
For mange er den hengende tørrfisken selve symbolet på Lofoten. I mer enn 1000 år har tørrfisk vært en viktig norsk handelsvare.
– Tørrfisken var Norges første eksportvare, og har betydd mye for norsk økonomi opp gjennom flere århundre. Den har fortsatt en unik posisjon i norsk matkultur, og det er ikke tilfeldig at det er akkurat tørrfisken som er første produkt ut, sa Nina Wærnes Hegdahl i Matmerk til NRK da det først ble kjent.
- Les også:
- Les også:
Tørrfiskprodusentene jubler
Også blant tørrfiskprodusentene i Lofoten sto jubelen høyt til vær.
– Dette er kjempestort. Jeg tror ikke folk i Norge er klar over hvor viktig denne merkeordningen er i Europa. Tørrfiskens nye status vil bli lagt merke til, spesielt i Italia hvor matfokuset er enormt, sa tørrfiskprodusent Olaf Johan Pedersen den gang til NRK.
Det viktigste markedet
Det var tørrfiskprodusentene selv som ønsket at overrekkelsen skulle skje i Italia. I over ti år har produsentene jobbet for godkjenningen, og en slik beskyttelse er svært anerkjent.
– I Tørrfisk fra Lofoten synes vi det er positivt at vi får en markering av dette i Italia som er vårt viktigste marked, sa styreleder i Tørrfisk fra Lofoten AS, Rune Stokvold til Lofotposten tidligere i sommer.