Torghatten trafikkselskap har konkrete planer om å konkurrere med utenlandske selskaper om persontrafikk med ferger og hurtigbåter i EU.
For bare to uker siden ble selskapets første oljetanker sjøsatt, og allerede er en ny under bestilling.
Flere ben
Satsing på tankfart gir flere ben å stå på, sier administrerende direktør Bjørn Johansen.
- Slik det har utviklet seg med EU og EØS, har vi måttet spørre oss om vi skal satse også utenfor landets grenser. Og svaret på det er ja, sier han.
Hva Johansen konkret tenker på når han vil satse mer internasjonalt, vil han forløpig ikke si noe om. Han sier imidlertid at man blant annet har sett på et samarbeid med det danske ferjeselskapet Easy-Line, uten at det kom noe konkret ut av dette prosjektet.
Nytenking
Tøffere tider for de norske transportselskapene med anbudsrunder som vil foregå i hele Europa gjør at Johansen tror det er viktig å tenke nytt, og han avviser ikke tanken på å konkurrere om anbud for drift av ferger og hurtigbåter i andre deler av Europa.
- For å være på høyden, må vi tenke at vi konkurrerer med dem, sier han.
Kraftig vekst
I nesten 130 år har Torghatten trafikkselskap drevet med transport. De har vokst voldsomt, men for å møte framtiden blir det nødvendig å ta en gjennomgang også av organiseringen av selskapet, sier Johansen.
- Vi ser på andre måter, for vi kan ikke forholde oss statisk. Vi må være up to date, sier han.