Krisen i oljenæringen løser mannskapsproblemer i flere fergerederier. Torghatten Nord hadde nylig ute en annonse om ledig stilling som matros, og det var mange som gjerne ville ha den jobben.
– 95 søkere er svært uvanlig. Det er ikke lenger enn et par måneder siden vi måtte legge ferger til kai på grunn av mannskapsmangel, sier personalkonsulent i Torghatten Nord, Reidar Waage.
Og det er høyt kvalifiserte søkere som vil jobbe som matros på gassferga MF Værøy mellom Bodø og Lofoten.
– Strekningen mellom Bodø-Værøy-Røst-Moskenes må være verden fineste fergereise. Den matrosen som får den jobben får en drømmejobb. Det er også en litt lengre turnus i dette sambandet.
1000 ledige sjøfolk
De siste årene har mange fergerederi måtte ty til pensjonister for å få mannskapskabalene til å gå opp. Flere ganger har ferger blitt liggende til kai fordi de manglet mannskap. Men krisen i petroleumsnæringen har ført til færre oppdrag for forsyningsbåter og sjøfolk blir oppsagt eller permittert.
Ifølge Sjømannsforbundet er det for tida om lag 1000 arbeidsledige sjøfolk.
– De vil gjerne jobbe på sjøen. Det er det de kan. Når det blir en ledig jobb flokker de seg om den, sier informasjonsansvarlig Morten Øen i Sjømannsforbundet.
Navigatører og maskinsjefer
Torghatten Nord ser at flere sjøfolk viser interesse for jobb hos dem, sier Reidar Waage.
– Vi får også eposter og telefoner fra navigatører og maskinsjefer som lurer på om vi har ledige jobber, sier Reidar Waage.
Men det er en grense for hvor mange sjøfolk fergerederiene trenger, og det er ikke nok jobber der for å dekke opp blant de ledige fra offshorenæringa, sier Morten Øen i Sjømannsforbundet.
– Det gjør det ikke under noen omstendigheter. Det blir ikke flere fergestrekninger her i landet i årene som kommer. Snarere tvert imot.