NRK Meny
Normal

Tom ble berget av helikopteret som Kystvakten ikke vet om de får beholde

Fisker Tom Justad er overbevist om at han hadde strøket med dersom ikke helikopteret hadde hentet ham opp fra båten da han fikk syreforgiftning. Men om Kystvakten fortsatt får bruke NH90-helikoptrene til å berge fiskere i nød, er usikkert.

Redning helikopter

NH90-helikopterets egne bilder fra redningsaksjonen.

Foto: 337-SKVADRONEN

– Jeg vet ikke hvor lenge man kan sitte med forgiftningen. Turen til sykehuset i Tromsø ville tatt åtte timer med båt. Da er sjansen stor for at jeg hadde strøket med, sier Justad til NRK.

Tom Justad

Fiskeren Tom Justad ble berget av et NH90-helikopter.

Foto: Privat

Han er i langt bedre form nå enn da han var ute på Tromsøflaket og fisket blåkveite søndag. 50 nautiske mil fra land kjente han at noe ikke var som det skulle.

Justad har diabetes type 1 og får tilført insulin via en pumpe og slange inne i kroppen. Uten at han merket det hadde slangen inne i magen knekt.

– Jeg merket at blodsukkeret ble høyere, men trodde det skulle gå ned da jeg jobbet.

Trengte helikopterhjelp

Det gjorde det ikke. Etter noen timer hadde det utviklet seg til syreforgiftning og 29-åringen ble liggende med smerter i magen og kastet opp.

Hva som skjedde etterpå fikk han ikke helt med seg, men han kunne høre at styrmannen ropte opp Kystvakten.

Justad ble etter hvert heist opp i helikopteret og fraktet til sykehus i Tromsø. En flyturen på rundt 20 minutter.

– Det kan ha reddet livet ditt?

– Ja, absolutt. Helikoptrene er alfa omega.

Usikker fremtid

Ved ulykker eller alvorlig sykdom på havet, kan det stå om minutter. Et Sea King-redningshelikopter sto klar til å rykke fra Banak lufthavn i Lakselv for å berge fiskeren, men NH90-helikopteret var nærmere.

Men hvor helikoptrene skal fly i fremtiden, og om de skal brukes til å redde fiskere i nød, er fortsatt uklart.

Åtte av de nye NH90-helikoptrene skulle opprinnelig brukes på Kystvaktens skip, men i februar foreslo forsvarssjefen at alle de 14 helikoptrene skulle prioriteres til Sjøforsvarets fregatter.

Trenger mer tid

Flere partier på Stortinget krevde i vår svar på hva regjeringen planla å gjøre med situasjonen som har oppstått.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen sa da at innfasingen av helikoptrene skal være komplett i 2022, men kunne ikke svare på når en plan for bruk av helikoptrene er klar.

I dag sier Forsvarsdepartementet at de ønsker et bedre beslutningsgrunnlag før de tar en avgjørelse og derfor har bedt Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) om å se på saken.

– FFI har allerede gjort studier av dette, men det er behov for ytterligere avklaringer før vi tar en endelig beslutning. FFIs arbeid vil etter planen avsluttes sommeren 2018, sier spesialrådgiver Birgitte Frisch i Forsvarsdepartementet.

Krever avklaring

Men avklaringen må komme raskt, mener områdetillitsvalgt Pål Nygaard i Norges Offisersforbund.

– Kystvakthelikoptrene redder i dag liv når de flyr for Kystvakten. Da er det risikabelt å sende signalet om at de kan bli prioritert bort, til å bare fly for fregattene. Man har gjort alle de tekniske forberedelsene for å kunne fly for Kystvakten. Forsvarssjefen snakker om å terminere alt dette arbeidet, mens de som opererer helikoptrene ønsker nå å løse reelle oppdrag, ikke bare trene og teste.

NH90 tar av

Norges nye NH90-helikoptre er kraftig forsinket og flere av pilotene som skal fly dem har sagt opp.

Foto: Kystvakta