Telenor: Kunder slipper å betale for svindel-anrop
NRK skrev tidligere i uken om at kunder er blitt svindlet på grunn av «hull» i Telenors systemer.
Det førte til 200.000 svindeloppringinger slapp igjennom på kort tid mandag denne uken.
Metoden går ut på at de kriminelle ringer én gang og håper mottakeren ringer tilbake. Over 1000 nordmenn gjorde akkurat det, og enkelte samtaler varte i to timer.
Telenor vil politianmelde samtalene, og har allerede stoppet betalingene til utlandet som er relatert til svindelen.
– Dette vil si at svindlerne ikke får betalt, og kunder som har ringt tilbake vil heller ikke bli belastet av Telenor, skriver informasjonssjef i Telenor, Line Magnus Isaksen i en e-post til NRK.
Hun sier det er viktig for selskapet å anmelde slik at politiet blir informert om omfanget av svindelen, og for å sikre at betalingene til utenlandske operatører stoppes.
Ifølge Isaksen har Telenor klart å stoppe 95 prosent av svindeltilfellene hittil i år.
Om det er telefonoperatøren eller kundens ansvar å dekke de eventuelle kostnadene etter en svindel er, ifølge Forbrukerrådet, ingen enkel problemstilling.
– Det er en kompleks problemstilling som det dessverre ikke finnes et enkelt svar på. Dette vil bero på en helt konkret vurdering av hva som faktisk har skjedd i den enkelte sak, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Nora Wennberg Gløresen.