Kraftselskapene i Nordland opplever telefonstorm av kunder som vil registrere sitt forbruk. Dyr strøm får stadig flere kunder til å lese av strømmålerne sine. Hos Helgelandskraft i Mosjøen brøt den automatiske telefonavlesningen rett og slett sammen nå nylig. Det forteller markedssjef, Ottar Olsen.
Også hos Bodø Energi har uvanlig mange ringt for å registrere forbruket sitt. Leder av kunderservice, Anne Ringen Pedersen, sier kundene vil sikre seg at måleren blir lest av rett.
Beregner
For dersom du ikke leser av måleren din til rett tid beregner kraftleverandøren din et gjennomsnittsforbruk for en husstand i Norge og det kan bli dyrt med degens strømpris. Men enda viktigere blir det å få lest av måleren om to månder. Det sier Markedssjef i Helgelandskraft Ottar Olsen.
- For november og desember har strømprisen vært lavere enn nå i januar, sier Olsen.
Juks?
Det har vært spekulert i at noen nå jukser med denne avlesningen og skriver høyrere forbruk enn de har. For dermed å kunne føre et mindre forbruk nå det registrerest neste gang til langt høyrere pris. Det tror ikke Olsen på. Men registrerer selskapen et uvanlig høyt forbruk ved årsskiftet kan det bli kontroll som får følger.