Rørosbanen og Solørbanen bør elektrifiseres først, mener Jernbaneverket.
Godstogene som kjører mellom Oslo og Trondheim vil da få en alternativ rute dersom Dovrebanen må holde stengt, går det fram av en utredning som fredag ble overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
I tillegg vil kjøretiden gå ned, punktligheten øke og tilbudet til de reisende bli bedre. Reduserte drivstoffutgifter og klimautslipp er andre positive effekter som trekkes fram.
Kostnadene ved en elektrifisering av Røros- og Solørbanen er anslått til om lag 7 milliarder kroner, men anslaget er usikkert.
Diesel i nord
– En felles driftsform for alle jernbanestrekningene ville gjort jernbanen mer effektiv og fleksibel, og dermed mer konkurransedyktig sammenlignet med annen type transport, sier Solvik-Olsen.
Utredningen skal inngå som grunnlag for arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-2029. Spørsmålet om elektrifisering av Nordlandsbanen og Raumabanen skyves ut i tid.
Først i den neste transportplanperioden, fra 2022-2033, anbefaler Jernbaneverket å se nærmere på elektrifisering eller bruk av hydrogen- eller batteridrevne lokomotiver her.
Raumabanen er ikke minst viktig for cruiseturister som kommer til Åndalsnes, mens Nordlandsbanen har en markedsandel på 83 prosent for gods som fraktes mellom Oslo og Bodø. Mellom Steinkjer og Bodø er tog eneste kollektivtilbud.
Bratsbergbanen
Elektrifisering av Bratsbergbanen den siste av de fem gjenværende dieselstrekningene i Norge er ikke omtalt direkte i utredningen. Årsaken er først og fremst at den ikke-elektrifiserte delen kun er 850 meter lang og strekker seg fra Notodden stasjon til Notodden kollektivterminal.
Banen vurderes for elektrifisering med kontaktledningsanlegg, men på grunn av nærføring og verneinteresser er det komplisert å finne gode løsninger, heter det i utredningen.
En løsning med batteripakke i et elektrisk tog har vært diskutert, men de ansvarlige myndighetene har ennå ikke konkludert.