Grunnen er hensynet til de sårbare områdene fra Lofoten til Barentshavet, sier ekspedisjonssjef Kirsten Ullbæk Selvig.
- Vi vurderer å tvinge trafikken 20, 25 eller kanskje flere nautiske mil ut fra kysten, sier hun.
Men det må godkjennes i FNs sjøfartsorganisasjon IMO. Det er der havområder blir tildelt internasjonal status som særlig sårbare. Og der skjerpes reglene for å opprette vernesoner. Det sier seniorrådgiver Sveinung Oftedal i Sjøfartsdirektoratet.
- Reglene skal bli klarere og kanskje strengere, sier han.
Oftedal er Norges delegasjonsleder til miljøkomiteen i IMO. Ifølge ham ønsker flere sjøfartsnasjoner at reglene skal bli strengere.
- Det er spesielt Russland og land som Panama og Liberia som vil stramme inn disse reglene. Også USA vil endre reglene, sier han.
Greenpeace har beskyldt regjeringen for å somle, slik at den nye seilingsleden kommer for sent på plass. Og ekspedisjonssjef Kirsten Ullbæk Selvig i Fiskeridepartementet kan ikke si nøyaktig når den er klar.
- Det er noe vi prioriterer sterkt, sier hun.