Hopp til innhold

Dette kan bli sommerens eventyr i Nord-Norge

Reiselivet har stor tro på Artctic Race of Norway. Sykkeløpet som planlegges i Nord-Norge til neste år skal vises på TV i over 150 land.

Arctic race of Norway

UTSTILLINGSVINDU FOR NORD-NORGE: Sommerens store sykkelritt skal ha sin egen profil. - Vi kan ikke tilby varme som de gjør i Frankrike, men det arktiske og uberørte blri vår nisje, sier daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal.

Foto: Montasje

Potensialet er stort, mener reiselivsnæringa på Helgeland. Der håper de at Arctic Race of Norway skal gjøre at Nord-Norge får sin plass som en stor reislivsdestinasjon.

Men fortsatt mangler 30 millioner kroner før finansieringen er på plass.

En trigger

Målet er å få verdens beste sykkellag med på det fem etappers rittet, som skal gå langs nordnorske veger.

– Jeg tror det kan være en fantastisk trigger at vi får folk oppover til regionen, 350 bare i apparatet rundt sykkelrittet, men også tilskuere og folk som ønsker å være til stede. Da vil det også være en enorm markedsføringseffekt for oss, sier reiselivssjef i Helgeland reiseliv, Torbjørn Tråslett.

TV i 180 land

Knut Eirik Dybdal

Knut Eirik Dybdal

Foto: Nils Mehren

Fem etapper, langs nordnorske veger, direktesendt til over 180 land, og med verdens beste sykkellag på startstreken. Det er stikkordene for sykkelløpet, som reiselivet i Nord Norge tror kan bli brikken som skal få flere til å feriere i landsdelen

– Det unike med Arctic Race er at det ikke er behov for å bygge arena, den ligger der allerede. Infrastrukturen er klar. Og vi vil også få markedsført alle plassene vi skal passere gjennom sykkelrittet, sier daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal.

Tour de France er med

Allerede neste år går startskuddet. Arrangørene av Tour de France er medarrangør av sykkelløpet. Dybdal tror arrangementet kommer til å bli et viktig utstillingsvindu for Nord-Norge.

– Etappene i sykkelrittet går på ettermiddags- og kveldstid. Dermed sendes det TV-signaler til Europa når folk kommer hjem fra jobb. Og til andre verdensdeler, for eksempel Amerika, blir det den beste sendetida på natta.

Noe unikt

Nylig fikk de 18 ordførerne på Helgeland, høre Knut Eirik Dybdal fortelle hvorfor Arctic Race kan bli en viktig brikke for å få flere turister til Nord Norge.

– Vi må finne vår nisje, slik de i Paris har funnet sin. Tour de France er Frankrikes største kultur - og idrettsarrangement. I fjor var det 45 tusen nordmenn som overvar en eller flere etapper, og samtidig ferierte ei uke eller to i samme område. Med Arctic Race kan vi skape noe unikt og annerledes. Vi har ikke et varmt område å tilby, men noe arktisk og uberørt.

Vise fram spydspisser

Og reiselivet nordpå kjenner sin besøkelsestid.

– Gjennom Nordnorsk reiseliv er vi enige om å markedsføre oss samlet, men samtidig er det lov å konkurrere om å få folk til sin region. Vi på Helgeland er opptatt av å vise fram de spydspissene vi har. Arctic Race kan bidra til å løfte Helgeland, Nord-Norge og Norge ut i verden, mener reiselivssjefen på Helgeland, Torbjørn Tråslett.