Hopp til innhold

Sykehuset beklager

- At pasienten fikk en tur han opplevde som veldig ubehagelig beklager vi, sier informasjonssjef Randi Angelsen ved Nordlandssykehuset.

Randi Angelsen, informasjonssjef Nordlandssykehuset

BEKLAGER: Randi Angelsen, informasjonssjef Nordlandssykehuset.

Foto: NRK

Dialysepasient Hjalmar Reidar Pedersen kom hjem til Meløy på mandag, totalt utslitt etter en seks timers tur i maxi-taxi fra Bodø Sightseeing. Pedersen, som også har en hjertelidelse og diabetes, fortviler over pasienttransporten.

Han møter forståelse fra Nordlandssykehuset.

- Denne transporten var heller ikke i tråd med det som sto på rekvisisjonen, fastslår Angelsen.

Les også: Uforsvarlig pasienttransport

Sykehuset skal nå finne ut hvor feilen har oppstått.

- Ja vi må se på om feilen ligger hos oss eller i mottaket av bestillingen. Men uansett skulle denne pasienten hatt en egen bil, sier Angelsen. Sykehuset vil nå gjennomgå rutinene sine for å sikre seg at dette ikke skjer igjen.

Vil se på rutinene

- For at pasienten skal få den transporten legen har bestilt, er det viktig at de som bestiller transport uttrykker seg presist. Samtidig må de som mottar bestillingen forsikre seg om at de har fått riktig bestilling, sier infosjefen.

- Så mange enkelteksempler på transportoppdrag som har gått galt, er det forsvarlig at Bodø Sightseeing fortsetter med denne pasienttransporten?

Registrerer avvik

- Vi følger nøye opp avtalen vi har inngått med Bodø Sightseeing og registrerer alle avvik. Vi skal huske på at dette er en relativ fersk avtale, og de feil og rutiner som eventuelt må skjerpes inn tar vi hånd om, sier hun.