Svindel på netthandel mer enn doblet

Hver andre svindel med norske betalingskort skjedde via netthandel i fjor. – Vi stoler ofte på skandinaviske nettbutikker, og det gjør det lettere å bli lurt, sier nettkunde.

Nettsikkerhet

MER ENN DOBLET: Bankenes tap på netthandel er doblet de siste to årene. – Vær forsiktig når du netthandler, advarer Finanstilsynet.

Foto: Colourbox.com

Kilde: NRK/NTB

Frank Robert Berg Finanstilsynet

VÆR FORSIKTIG: – Mye av denne svindelen skjer ved at kriminelle tapper kortinformasjon fra ulike selskapers baser, sier seksjonssjef i Finanstilsynet, Frank Robert Berg.

Foto: Kim Jansson / NRK

Bankenes tap på netthandel er doblet de siste to årene – fra 24 millioner kroner i 2011 til 52 millioner kroner i fjor.

Finanstilsynet ber folk være mer forsiktig når de legger igjen kortopplysninger.

– Mye av denne svindelen skjer ved at kriminelle tapper kortinformasjon fra ulike selskapers baser, sier seksjonssjef Frank Robert Berg til NTB.

De kriminelle bruker så kortinformasjon til å tappe kontoen via nettbutikker i utlandet.

– Vi ser at enkelte nettbutikker senker guarden. Det legges inn sikkerhetsbarrierer, trolig for å ikke skremme vekk kunder, sier Berg.

Bestilte bag til 1200 kroner

En av de som ønsker å advare andre som handler på nett, er Kaiwan Bahroz (30). Han er opprinnelig fra Stavanger, men studerer Statsvitenskap ved universitetet i Bodø.

– Min historie begynner lørdag 29. mars. Da satt jeg på universitetet og ville kjøpe meg en bag i skinn. Da gjorde jeg som mange andre nordmenn, og går inn på Kelkoo.no, som er en norsk søkemotor for nettbutikker i Norden, forteller Bahroz til NRK.no.

Kelkoo har over 2200 nettbutikker i sin database, og søker gjennom disse nettbutikkene for å finne best mulig pris for det produktet kunden måtte ønske.

– Jeg fant bagen jeg ønsket meg, og ble henvist til en svensk nettbutikk. Prisen var i overkant av 1200 kroner, og jeg bestemte meg for å slå til, fortsetter han.

– Vil advare andre

Bahroz

VIL ADVARE: Kaiwan Bahroz ønsker å advare andre om handling på nett.

Foto: Privat

Men etter å ha slått inn kortinformasjonen og sendt betalingsdetaljene, uteble ordrebekreftelsen.

– Siden var veldig proft utført, og jeg sjekket både kontaktinformasjon og organisasjonsnummer. Jeg syntes derfor det var rart at jeg ikke fikk noen bekreftelse på at betalingen var mottatt.

Når Bahroz forsøker å kontakte nettbutikken, får han ikke noe svar, hevder han.

– Jeg la igjen en beskjed på svareren, og ba dem ringe meg opp. Jeg ringte også et mobilnummer, men uten resultat. I dag er det torsdag, og jeg har fremdeles ikke hørt noe, legger han til.

Nå ønsker han å politianmelde saken.

– Vi stoler ofte på skandinaviske nettbutikker, og det gjør det lettere å bli lurt. Jeg vil fortelle denne historien for å advare andre, sier han.

– Ha en sunn skepsis

Når NRK tar kontakt med Kelkoo, kan de ikke finne den aktuelle nettbutikken i sitt register.

– Denne nettbutikken var kunde hos oss fra april til juli i fjor, og er ikke mulig å finne via vår søkemotor, fastslår pressekontakt Tore Sletmoen.

Han har imidlertid en teori om hva som kan ha skjedd.

– Noen ganger tror sluttbrukeren at de har vært på Kelkoo, uten at de faktisk har vært det. Noen jukser til nettadressen slik at det ser ut som om at de er på Kelkoo. Slik skaper de kredibilitet, sier Sletmoen.

Også Finanstilsynet er bekymret over forsøkene på phishing, altså når kriminelle gir seg ut for å være en seriøs aktør i et forsøk på å skaffe seg kortinformasjon.

Det er forholdsvis enkelt å lage en nettbutikk og drive trafikk inn til den.

Tore Sletmoen / Pressekontakt for Kelkoo.no

– Tapene har ikke økt som følge av dette, men det kan bety at vi har flere svindelforsøk i vente, sier seksjonsjef Frank Robert Berg.

Sletmoen ber norske kunde være observante når de handler på nett.

– Det er forholdsvis enkelt å lage en nettbutikk og drive trafikk inn til den. Hos oss kan du sjekke hva andre kunder skriver. Slik får du en god pekepinn på seriøsiteten til en nettbutikk før du kjøper. Ha en sunn skepsis til handling på nett, sier han.

– Beklager

NRK hadde imidlertid ikke noe problem med å få tak i en av deleierne til den aktuelle nettbutikken som er nevnt i denne saken. Vedkommende beklager hvis kunden føler seg svindlet.

– Vi har flyttet lokaler og fått nye telefonnummer. Dessverre ser vi at våre gamle nummer ligger tilgjengelig via Google.

Han bekrefter at de har mottatt ordren fra Bahroz, og at varen vil bli sendt i løpet av uka.

– Han bør også sjekke spam-mappa si, det kan hende at ordrebekreftelsen har havnet der. Han vil få tilsendt et sporingsnummer så snart bagen er sendt fra fabrikken i Italia.

– Hva gjør dere nå?

– Jeg skal personlig ta kontakt med Bahroz. Vi er et lite foretak, men har kunder over hele verden. Det er ikke alltid like lett, medgir han.

– Er det hardt å tilfredsstille kundene?

– Det tar mye energi. Vi kan bare bli bedre, og lærer noe nytt hver dag, avslutter han.

– Viktig påminnelse

Bahroz er glad for at nettbutikken rydder opp, men er fremdeles skeptisk.

– Jeg tror det er et spill bak. Jeg sendte dem også e-post, uten at jeg fikk respons. Må man kontakte politi, forbrukerråd og media for å få et svar?, spør Bahroz.

Han har nå bedt om å få hevet kjøpet, noe nettbutikken har gått med på.

– Dette er en viktig påminnelse til norske forbrukere. Vær forsiktig når du handler på nett, fastslår han.

Tapte 140 millioner

Direktør Tore Sletmoen, Kelkoo

VÆR SKEPTISK: Kelkoos Tore Sletmoen oppordrer norske kunder til å ha en sunn skepsis i forhold til handling på nett.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Om akkurat dette tilfellet skulle bero på en misforståelse eller ei vites ikke, men norske banker tapte så mye som 140 millioner kroner som følge av kortsvindel i fjor.

Finanstilsynet har ikke oversikt over hvor store beløp kundene er blitt svindlet for som ikke dekkes av bankene, men det er uansett et langt lavere tall, sier tilsynet.

Tapene er på vei ned på flere områder. Samlet er det en økning på 5 millioner kroner fra året før.

Internetthandel sto for 52 millioner kroner av tapene i fjor, mot 35 millioner kroner året før og 24 millioner kroner i 2011.

– 99 prosent av nettbutikkene er trygge

Sammenlignet med det totale antall transaksjoner med kortbetaling i Norge, er det liten risiko for å bli svindlet. I fjor utgjorde svindel 0,018 prosent av alle korttransaksjoner.

Ser man derimot på handel på internett med norske kort, øker andelen svindler til 0,1 prosent – eller én av hver tusende transaksjon.

– Jeg vil si at 99 prosent av butikkene opererer etter gode etiske prinsipper. Men der er selvsagt noen innimellom som ikke har rent mel i posen, sier pressekontakt i Kelkoo, Tore Sletmoen.

– Er det trygt å handle via Kelkoo?

– Ja, det vil jeg si. Vi kredittsjekker alle kunder, og følger med på tilbakemeldingene som kundene gir, avslutter han.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
De to hovedpersonene i bråket rundt klubben, Benn Eidissen og Mads Torrissen, møtte i studio for å forklare hva som har skjedd.
Tryms bilder vekker oppsikt