Flyttingen av Luftfartstilsynet til Bodø har vært heftig debattert. Argumenter som redusert flysikkerhet og dårligere faglig kompetanse ved en flytting har vært fremsatt, og også tilbakevist.
Dårlig erfaring
Men det kanskje sterkeste kortet til Luftfartstilsynet går på svenskenes dårlige erfaring. Luftfartsinspeksjonen i Sverige ble i 1976 flyttet fra Stockholm til Norrköping. Dette medførte at store deler av fagpersonellet sluttet, og at kontorene slet med sterkt redusert bemanning i fem år. Reiseutgiftene ble mer enn fordoblet, og det hele endte opp med at tilsynsenheten i dag er tilbake i Stockholm, og Luftfartsinspeksjonen i Sverige har en delt løsning.
Samme i Norge
Ifølge direktør i Luftfartstilsynet, Per Arne Skogstad, var flyttingen av Luftfartsinspeksjonen ut av Stockholm langt fra noen suksess. Skogstad mener det samme vil skje i Norge, og i langt større grad.
Allerede har nesten alle de 145 ansatte i Luftfartstilsynet sagt at de vil slutte dersom de blir pålagt å flytte til Bodø. Et annet argument er at reiseutgiftene vil overstige Sveriges mange ganger, fordi Bodø er mer enn ett hundre mil lenger unna Oslo i forhold til Stockholm og Norrköping.
- Umulig å sammenlikne
Men stortingsrepresentant Søren Fredrik Voie fra Høyre synes ikke det er naturlig å sammenligne Norge med Sverige i denne saken. Han mener det er nettopp den lange avstanden til Oslo som vil gjøre en flytting vellykket.
Mye tyder på at Stortinget vil gå inn for enkeltvis votering over flytting av statlige tilsyn ut av Oslo. Det er nå opp til Arbeiderpartiet om det blir samlet eller enkeltvis votering over de statlige tilsynenes skjebne. Den endelige avgjørelsen på om Luftfartstilsynet flyttes til Bodø, kommer i mai.