Svenske kjørte i 143 kilometer i timen i 60-sonen

På to dager har politiet stoppet to utenlandske sjåfører som lå langt over tillatt fartsgrense. Den ene sjåføren, hadde over dobbelt så høy hastighet enn det som er lovlig.

Geir Harald Marthinsen, UP-sjef i nord

Geir Harald Marthinsen er UP-sjef i Nord. Han forsikrer folket om at de har biler ute langs veien omtrent hele tiden.

Foto: TOR FARSTAD

– Det er forferdelig uansvarlig kjøring. Det er en grunn til at det er 60-sone på stedet, sier distriktsleder, Geir Harald Marthinsen, ved UP i Nord-Norge.

Han har fått med seg begge fartsovertredelsene, og er fortvilet over at folk velger å sette sitt eget og ikke minst andres liv i fare med hensynsløs kjøring.

– Menneskekroppen kan tåle en kollisjon i rundt 70 km/t, da kan vi bare tenke oss hvordan det vil gå dersom man kolliderer i 150 km/t.

De to tilfellene skjedde henholdsvis i Narvik og i Kvæfjord. I Narvik var det en svensk motorsyklist og i Kvæfjord var det igjen en utenlandsk sjåfør som ble stoppet, denne gangen med bil.

MC-føreren kjørte i 143 kilometer i timen i 60-sonen, mens bilisten kjørte i 147 kilometer i timen i 80-sonen.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

– Slike grove fartsovertredelser kvalifiserer til ubetinget fengsel, men om det blir realiteten her, det vet jeg ikke, forteller Marthinsen.

Mister kun førerretten i Norge

Dersom politiet stopper en utenlandsk sjåfør i Norge som kjører så fort at førerkortet må tas, så mister han bare føreretten i Norge. I noen tilfeller vil hjemlandet til sjåføren også straffe vedkommende, men dette skjer ikke alltid.

– Mannen som ble stoppet i Narvik er svensk, så han mister føreretten i Norge. Hva som skjer når han kommer hjem til Sverige er ikke opp til oss. Men vi melder dette videre til våre svenske kollegaer, sier UP-sjefen.

Han forteller videre at konsekvensene for turister som mister lappen i Norge er forskjellige. Dersom en person som er på ferie i Norge i en uke, mister lappen, trenger ikke det å bety all verden.

– Men dersom en utenlandsk arbeider mister lappen her, så risikerer han å gå mange måneder uten sertifikatet. Det kan koste jobben.

– Sommermånedene er høysesong for dødsulykker

Fungerende leder for vei og transportavdelingen i Statens vegvesen avdeling Nord, Knut Hågensen, forteller at bilister som kjører på steder de ikke har vært før, bør ta hensyn til dette.

– Ukjente bilister, mye trafikk og høy fart er en veldig dårlig kombinasjon.

Han forteller videre at en tredjedel av alle dødsulykker skjer i sommermånedene, juni, juli og august.

– Vi ser i likhet med politiet veldig negativt på de høye fartsovertredelsene. Høy fart er også grunnen til hver tredje dødsulykke. Sikkerhetsmarginene blir mindre og ikke minst at konsekvensene med en ulykke blir større med høy fart.

Det er ikke bare fartsovertredelser som kan være farlig i trafikken. Denne østerrikske sjåføren mistet lappen og fikk 12.000 i forelegg etter denne kjøringen langs Ofoten.