Hver sommer er nordmenn på jakt etter norske jordbær. Det er rift om de søte bærene, og det presser prisene oppover.
Nå har også svenske jordbær tatt turen inn i norske butikkhyller.
Men på to store reklameplakater står det tydelig merket «sjekk prisen: norske jordbær».
Når man ser både på kurven og kassalappen, stod det noe annet.
Kan presse ut norsk produksjon
Leder i Norges Bondelag, Bjørn Gimming, mener det er flere problemer med dette bildet, som kan få konsekvenser for videre produksjon.
– Det er i grenseland. Man må på et vis være ærlig i markedsføringen, og jeg oppfatter ikke at det der var en ærlig og redelig markedsføring.
Gimming mener importen av svenske jordbær vil bidra til å svekke norsk jordbærproduksjon.
REAGERER: Leder i Norges Bondelag Bjørn Gimming reagerer på at det importeres jordbær midt i den norske høysesongen.
Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK– Hvis man tar inn import som er billigere, vil det presse ut norsk produksjon. Dersom man fortsetter med denne praksisen, kan det kan bli vanskelig for norske forbrukere å få tak i norske jordbær på sikt fremover.
Kommunikasjonsdirektør i Bama, Pia Gulbrandsen kjenner seg ikke igjen i Gimmings uttalelse og mener det er nødvendig å importere for å fylle etterspørselen fra kundene.
Det har vært en for kjølig vår, noe som vil innebære at den norske jordbærsesongen vil komme senere i gang.
– Det er helt naturlig at starten på en sesongen varierer fra år til år, det er ikke noe argument for å importere.
Ikke nok bær til å fylle etterspørsel
Kommunikasjonssjef i Reitan Retail, Øyvind Breivik, forstår at kundene kan oppleve markedsføringen deres som misvisende.
VIL ORDNE OPP: Kommunikasjonssjef i Reitan Retail, Øyvind Breivik sier Rema 1000 vil rette opp i markedsføringen dersom plakatene viser feil type jordbær som ligger fremme.
Foto: Bård Gudim / DAM– Kan du forstå at folk opplever det som misvisende markedsføring?
– Ja, det kan jeg godt forstå, og slik skal det ikke være. Dersom plakater i våre butikker viser norske jordbær, mens det faktisk er svenske som ligger fremme er det selvsagt vi skal rette opp i og ta tak i med en gang.
Det er Bama som leverer alle jordbærene til Rema 1000. Kommunikasjonsdirektør i Bama, Pia Gulbrandsen sier de støvsuger markedet for norske jordbær.
– Fram til nå har vi hatt en underdekning av norske jordbær, men vi selger alt vi får inn og tror produksjonen kommer til å ta seg opp i dagene som kommer.
– Er det mer lønnsomt for dere å importere svenske, istedenfor norske jordbær?
– Nei, det er det ikke. Vi har så langt fått mellom 325 til 380 tonn norske jordbær i uka. og i samme periode har vi supplert med rundt 57 tonn svenske bær.
KALD VÅR: Kommunikasjonsdirektør i Bama, Pia Gulbrandsen sier Bama først og fremst ønsker å prioritere norske jordbær, fremfor import.
Pia Gulbrandsen forteller at de leverer ut flere hundre tonn til butikkene. Likevel har ikke volumet av norske jordbær vært nok til å fylle etterspørselen i markedet.
– Vi håper de store volumene kommer nå, så alle får norske jordbær men i perioder hvor vi har underdekning, supplerer vi med noe svensk så alle skal ha mulighet til å spise jordbær i sommer.
Opptatt av kortreist mat
Avdelingsdirektør Forbrukertilsynet, Bente Øverli skriver i en e-post til NRK at det skal være samsvar mellom det sies i reklamen og det som faktisk selges.
GODE RUTINER: Avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Bente Øverli mener det bør være gode rutiner for å sørge for at reklame og virkelighet samsvarer.
Foto: Kimm Saatvedt / Forbrukertilsynet– Det er alltid en helhetsvurdering før vi konkret kan konkludere på om noe er villedende, så jeg kan ikke konkludere i denne konkrete saken. Men om en påstår at noe er «norsk» og det viser seg at dette ikke er tilfelle vil markedsføringen kunne være villedende.
Så mange som fire av ti nordmenn kjenner seg lurt i dagligvarebutikkene på grunn av for dårlig opphavsmerkinga på matvarer. Det viser en undersøkelse Forbrukerrådet gjorde i fjor.
– Vi ser at stadig flere forbrukere er opptatt av kortreist og norskprodusert mat. Det er derfor mange som nettopp ser etter slike produkter, og vil reagere på om de har stolt på reklamen og oppdager at dette ikke stemmer.