Det mener norske myndigheter etter at det er inngått en ny avtale mellom rederiet Bergesen og et russisk oljeselskap.
Avtalen går ut på at en av verdens største supertankere, Berge Pioneer, skal brukes som flytende terminal for olje i Murmansk.
Det russiske oljeselskapet Rosneft vil bruke Berge Pioneer som flytende oljeterminal. Bergesen vil ikke tillate omlasting fra Berge Pioneer til skip som ikke tilfredstiller alle sikkerhetskrav.
Superskip
Berge Pioneer er ingen smågutt med sine 360 000 tonn. Aldri før har et så stort skip seilt langs norskekysten. Skipet er nesten fire ganger så stort som oljetankeren "Moscow" som i sommer fikk motorproblemer utenfor Finnmarkskysten og holdt på å forårsake en oljekatastrofe.
Assisterende direktør i rederiet Bergesen, Jan Håkon Petersen, bekrefter avtalen og understreker at kapteinen på Berge Pioneer har full rett til å nekte alle oljetankere som ikke er i forsvarlig stand, å legge seg inntil kjempeskipet.
Fornøyd
Ekspedisjonsjef Kirsten Ullbæk Selvig i Fiskeridepartementet sitter med det faglige ansvaret for å bygge opp den norske kystberedskapen mot den galloperende oljetransporten fra Russland og ned langs norskekysten. Hun er svært glad for at et selskap med adresse i Norge er blitt en stor aktør i denne transporten.
Langsiktig avtale
For å gjøre Berge Pioneer klar, er nå skipet under ombygging i Persiagulfen. Kostnadene er på mellom 140 og 200 millioner kroner, og Bergesen forventer at kjempeskipet er på plass i Murmansk-fjorden ved årsskiftet. Avtalen med Rosneft er på 15 år.
Assisterende direktør i Bergesen, Jan Håkon Pettersen, bekrefter at Bergesen også arbeider med planer om å bruke supertankere som flytende omlastningssentraler for russisk olje i Finnmark.