Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen. Til venstre sitter ekspedisjonssjef Kirsten Selvig. (Foto: Morten F. Holm, SCANPIX)
Statsråden presenterte fredag en stortingsmelding om dagens status for sjøsikkerheten og oljevernberedskap og om de tiltak som er planlagt på bakgrunn av utfordringer de kommende ti årene. Blant annet vil oljetransporten fra Nordvest-Russland sørover langs norskekysten øke fra vel 300 skip i 2004 til vel 900 skip i 2015.
– I fremtiden vil vi ha enda bedre kjennskap til tankskipenes standard enn vi har i dag, ikke minst gjennom det regelverk den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO pålegger internasjonal skipsfart, og via AIS – det automatiske identifikasjonssystemet. Dette gir oss fortløpende informasjon om et skip, blant annet dets last, seilingsled og standard, sier Ludvigsen til NTB.
Mest petroleumsprodukter
Det er beregnet at to tredeler av det gods som blir transportert i norske farvann, er petroleumsprodukter. Ludvigsen pekte fredag på at antall skip i oljetransport fra Russland langs norskekysten vil øke dramatisk de nærmeste ti år, og størrelsen per skip vil også øke. Fraktet oljevolumet vil øke fra 12-13 millioner tonn i fjor til anslagsvis 150 millioner tonn i 2015.
– Vi må se fremover og forberede oss på den forventede utviklingen i trafikken, sier Ludvigsen.
Beredskapen vil bli vurdert på nytt i 2006 i lys av petroleumsaktiviteten i Barentshavet, aktiviteten på Melkøya/Snøhvit, og ordningen med mulig oljeomlasting i Bøkfjorden. En mulig avtale med Fiskebåtredernes Forbund om bruk av større havgående fiskefartøyer er for tiden til vurdering i departementet, sier Ludvigsen.
Nye tiltak
Ludvigsen sier at slik situasjonen blir bedømt i dag, er slepebåtberedskapen i Nord-Norge fortsatt tilfredsstillende med tre fartøyer i vinterhalvåret og to i sommerhalvåret. For den sørligere del av kysten er den ingen spesiell statlig slepebåtberedskap fordi den eksisterende slepebåtflåten er tilstrekkelig.
På ni steder langs kysten skal det etableres nødlosseutstyr for bunkersolje. De 15 statlige hoveddepotene for oljevernutstyr – inkludert Svalbard – skal oppgraderes med lenser og opptakere. Kystverket skal innlede samarbeid med Norges brannskole i Tjeldsund om opplæring i strandsoneberedskap, og Kystverkets beredskapsplan for bruk av nødhavn eller strandsetting av skip skal bli løpende oppdatert.
Utenfor territorialgrensen på 12 nautiske mil skal det etableres påbudte seilingsleder. Det vil bli sendt et forslag til IMO om dette for strekningen Vardø-Røst i inneværende år, og for kysten av Vestlandet rundt årsskiftet 2006/2007.
Kyst- og fiskeriminister Ludvigsen sier at den nærmeste tiden vil det bli arbeidet med påbudte seilingsleder i indre farvann hvor det er særlig risiko for ulykker – Svelvikstrømmen, Drøbaksundet og Tjeldsundet.