Statens Forurensningstilsyn gir de tolv sørligste kommunene i Nordland stryk når det gjelder oljeberedskap.
Undersøkelse viser at dersom en tankbil velter eller det skjer et utslipp til sjøs, er ikke Sør-Helgeland forberedt til å håndtere ulykken.
Det betyr at den verneverdig Helgelandskysten kan få store skader dersom en ulykke inntreffer.
- Vi ser alvorlig på dette. I alle beredskapssituasjoner er det viktig at det finnes varslingsrutiner, sier senioringeniør Lars Drolshammer i Statens Forurensningstilsyn.
I begynnelsen av mars foretok de en øvelse med 34 regioner i Norge, hvorav fem ligger i Nordland. Øvelsen gikk ut på at en tankbil med bensin og diesel hadde veltet, og tilsynet ville teste hvor lang tid de forskjellige regionsutvalgene brukte på å samle seg.
Alt under to og en halv time ble akseptert. Salten sto så vidt - de klarte å samle seg på to timer og 21 minutter. Lofoten, Ofoten og Rana sto med glans, de klarte alle å samle seg på under en halv time.
Men så var det Sør-Helgeland, som ikke klarte å samle seg i det hele tatt. Hva var det som gikk galt?
- Den eneste kommentaren jeg har, er at planen ikke er vedtatt og på plass, sier brannsjef Geir Hanssen i Brønnnøy. Han sitter i komitéen som skal opprette et regionalt utvalg.
Men dette utvalget er altså ikke på plass ennå, selv om fristen fra Statens Forurensningstilsyn gikk ut for fem år siden.
- Dessverre er det slik. Men nå er vi i sluttfasen, og planen er like rundt hjørnet, sier Hanssen.
Denne gangen var øvelsen lagt til et scenario på land. Men det er det samme utvalget som også skal ta seg av eventuelle ulykker langs kysten. Og dersom beredskapen på Sør-Helgeland er like dårlig som den var under denne øvelsen, frykter senioringeniør Lars Drolshammer i Statens Forurensningstilsyn for konsekvensene hvis det skjer en virkelig ulykke.
- Tidsaspektet er helt sentralt - tap av tid kan få store konsekvenser, sier han.