Ordfører Håkon Mørk i Alstahaug sier at poenget med veipakken er å gi bedre veier i hele regionen, og da nytter det ikke med mange uavhengige veiprosjekt.
- Som ordførere bør vi være såpass ansvarlige at vi legger godsiden til alle sammen for å finne en løsning, sier Mørk.
Men ordfører Inge Myrvoll avviser at han er usolidarisk overfor resten av kommunene i regionen.
I helgen fortalte Rana Blad om Myrvolls nye veiplaner for Nord-Helgeland. Helt siden veisjef Torbjørn Naimak presenterte Veipakke Helgeland i februar, har ranværingene ment at de må betale mer enn de får igjen i prosjektet.
Eget forslag
Nå foreslår Inge Myrvoll at det investeres over dobbelt så mye på Nord-Helgeland, og at staten betaler nærmere halvparten.
Ordfører Inge Myrvoll i Rana.
- Sånn som det nå ser ut, måtte vi ha betalt alt selv, og da hadde det ikke blitt noe prosjekt. Både Rana og andre kommuner ville ha sagt nei til veipakken. Skal vi få et felles prosjekt, er vi faktisk nødt til å få statlige midler, vi også, og ikke bare egen finansiering, sier Myrvoll.
Myrvoll innrømmer at hans Veipakkeforslag vil bety at det blir færre penger til veiene på Sør-Helgeland.
- Enten må investeringene reduseres eller så må inntjeningen økes, sier han.
Skuffet
Ordfører i Alstahaug, Håkon Mørk, er skuffet over utspillet fra Rana. Han sier det er viktig at hele Helgeland samarbeider for å få til en Veipakke Helgeland.
- Vi har fått veldig lite, og vi betaler hver eneste dag, både fergebilletter og bompenger på broene. Det må ikke bli sånn at de som har fått mye uten å betale noe, nå ikke skal være villig til å betale noe. Skal vi få til en løsning, må vi vise fleksibilitet og solidaritet regionene i mellom, ier Mørk.
Slik er bomstasjonene tenkt plassert i den opprinnelige Veipakke Helgeland.