Etter at partene tok en lang pause i meklingen om to omfattende overenskomster i fjor høst, startet meklingen opp igjen hos Riksmekleren mandag denne uka.
Meklingsfristen gikk ut ved midnatt tirsdag kveld, og like før klokka 2 var det klart at partene sto så langt unna hverandre at de ikke maktet å komme til enighet, får NTB opplyst hos Parat og LO Stat.
Resultatet er at 260 ansatte i Fellesforbundet, 50 i Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) og like mange i Parat går ut i streik fra onsdag morgen.
Blant de streikende er det en rekke arbeidsgrupper, blant annet flyteknikere, ingeniører, kontoransatte, flylakkerere, lagerfolk og verkstedarbeidere.
Streiken rammer blant annet vedlikehold og modifikasjoner av Forsvarets F16-fly, Orion-fly og Sea King redningshelikoptre.
Videreføring
– Vi kom vel egentlig aldri så langt at vi fikk fremlagt et forslag som det var mulig å gå videre på og som gjorde at vi fikk den tariffavtalen våre medlemmer hadde behov for. Vi hadde behov for en tariffavtale som langt på vei videreførte de vilkårene man hadde fra før, sier Parat-leder Hans Erik Skjeggerud til NTB.
Statsforetaket AIM Norway ble opprettet da Forsvarets hovedverksted på Kjeller ble skilt ut i 2011. Selskapets hovedkunde er Forsvaret.
Medlemmene i Fellesforbundet var før utskillingen omfattet av Forsvarets verkstedoverenskomst, mens FLTs medlemmer var en del av Hovedtariffavtalen i staten.
Da AIM gikk inn i Spekter i 2012 ble partene i første omgang enig om å videreføre den gjeldende avtalen fram til fjorårets tariffrevisjon. Partene klarte imidlertid ikke å bli enige og turen gikk dermed til Riksmekleren.
Får konsekvenser
Arbeidstakerorganisasjonene har vært klare på at de ønsker å videreføre gjeldende rettigheter for å unngå det de mener er dårligere lønns- og arbeidsvilkår.
Bjørn Lien som er klubbleder for Fellesforbundets medlemmer som onsdag går ut i streik, har betegnet AIM Norway som Rikshospitalet for flymekanisk vedlikehold i Norge.
Konsekvensene av streiken kan blant annet bli at hovedredningssentralenes Sea King-helikoptre blir stående på bakken.
– Fra vårt ståsted er det vanskelig å se for seg at driften kan gå som normalt så lenge konflikten pågår. Det er ingen tvil om at konflikten får konsekvenser for virksomheten, sier Skjeggerud.