Skreien slik restauranten Pläj i San Francisco har valgt å tilberede den.
Foto: Norges Sjømatråd
I løpet av de siste årene har også svenskene oppdaget norsk skrei. Ben Pollinger, en av Sjømatrådets skreiambassadører, var nylig på skreireise i Vesterålen. DÅRLIG INNTJENING: – Arbeidet gjenspeiler seg ikke i prisen som vi får, sier fisker Rino Mortensen.
Rådet jobber hardt med markedsføringen av skrei til i Europa, og opplever en enorm oppmerksomhet rundt skreien.
– Ta for eksempel Tyskland. I fjor gikk det 80 tonn fersk torsk til landet de tre første ukene av året. De tre første ukene av 2014 gikk det hele 143 tonn. Altså nesten en dobling, om man ser litt stort på det, fortsetter hun.
USA neste?
Skreien finner veien både til nye og allerede etablerte markeder.
– I de etablerte markedene jobber vi med å få skreien ut fra restaurantene og inn i ferskvaredisken til kjøpesentrene. Blant de nye er Polen et nytt, spennende marked med 220 tonn så langt i år.
Det samme er USA hvor Sjømatrådet nå øker innsatsen for å etablere skreien.
– Til USA sendes det fersk fisk med fly. Her har vi god kontakt med anerkjente kokker, spesielt i New York, som har hatt skrei på menyen de siste årene.
Nå står restauranter i Philadelphia, Washington, Chicago, San Francisco og Minneapolis for tur.
En av skreiens fremste ambassadører i USA er kokken Ben Pollinger, som driver restauranten Oceana i New York.
Pollinger var en av sju kokker som nylig var på en reise med Sjømatrådet til Vesterålen for lære mer om skrei, og bli kjent med dens eksotiske historie.
– Skreien er fantastisk. Den er fast i fisken og har fyldig smak. Det er bra å se hvor produktet kommer fra og møte menneskene som lever av å fiske den. Jeg tror skreien blir svært populær i USA, jo mer folk lære om den, sa Pollinger mens han var på reise i Vesterålen.
- Les også:
- Les også:
Spania det eldste markedet
Også vårt naboland Sverige har relativt nylig fattet interesse for skreien.
– Man skulle tro at Sverige har vært et veletablert marked lenge, men det er ikke tilfellet. Dette er en råvare som har blitt en snakkis i kokkemiljøet der først i senere tid. Da skreisesongen startet i 2013 kjørte vi en markedsundersøkelse, og fant ut at sju prosent av befolkninga hadde hørt om skreien. Da vi foretok samme undersøkelse i begynnelsen av januar i år, var tallet 24 prosent. Så bevisstheten er sterkt økende, sier markedssjefen.
Det eldste og mest etablerte markedet er Spania.
– I dag finner du skrei på de aller fleste supermarkedene i Spania. Det er et land vi har jobbet med i 15–16 år. Også Frankrike har lange tradisjoner, legger hun til.
– Ikke særlig lønnsomt
Tall fra Sjømatrådet viser at det i volum ble eksportert hele 44.457 tonn fersk hel torsk fra fiskeriene i 2013, noe som er en økning på 83 prosent sammenlignet med året før.
- Les også:
- Les også:
Jubelen hos dem som markedsfører skreien ute i verden er ikke like rungende hos fiskerne. Store kvoter og godt fiske gjør at prisen på torsk har gått ned.
Line-fisker Rino Mortensen på Myre i Vesterålen sliter med inntjeningen.
– Det er mye jobb og utgiftene er høye. Det er et veldig stort sprang mellom den prisen vi får og det forbrukeren betaler i disken, sier han oppgitt.
LITE LØNNSOMT: Rino Mortensen på Myre i Vesterålen beskriver linefisket som et dårlig betalt yrke.
Foto: Gunnar Sætra/Havforskningsinstituttet