Hopp til innhold

Stor interesse for å få bygge ny E6 på Helgeland

Til sammen 13 mil vei skal bygges fra grensen til Nord-Trøndelag til Korgfjellet, med byggestart neste høst. Så langt er syv store selskaper interessert i milliardkontrakten.

E6 i Dunderlandsdalen

NRK skrev i 2013 om E6 gjennom Dunderlandsdalen nord for Mo i Rana hvor asfalten enkelte steder var i ferd med å smuldre opp. Og veien er ikke stort bedre på E6 sør på Helgeland.

Foto: Ricky Hagen

Bård Nyland

Bård Nyland i Statens vegvesen.

Foto: Irene R. Skaue

Neste uke holder Statens vegvesen sitt første informasjonsmøte om ny E6 sør på Helgeland, fra grensa til Nord-Trøndelag og opp til Korgen. Og hele syv selskaper med erfaring fra veibygging har meldt seg på.

– Det er stor interesse. Alle de store norske selskapene har vært innom og tatt ut papirer, og vi har også fått en god del utenlandske henvendelser, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Bård Nyland.

– Viktig med mange tilbydere

Ordfører i Grane Bjørn Ivar Lamo

Ordfører i Grane, Bjørn Ivar Lamo.

Om knappe to uker starter endelig byggingen av ny E6 nord for Korgen og til Saltfjellet, etter at arbeidet tidligere har blitt utsatt fordi få entreprenører var interessert i å bygge.

I sør skal byggearbeidet starte neste år, men her er interessen foreløpig langt større for å bygge ny E6, noe som gleder ordfører i Grane, Bjørn Ivar Lamo.

– Det er viktig at det er mange tilbydere. Da får man i alle fall ikke det man opplevde lenge nord, at det ble stopp i arbeidet. Så er det selvsagt viktig for oss at man kommer i gang så tidlig som mulig i 2016, sier han.

13,2 mil med vei

Kontraktsområdet strekker seg fra Nord-Trøndelag grense til Osen, en vegstrekning på cirka 13,2 mil.

Veien preges generelt av dårlig standard, med lav vegbredde og mange flaskehalser. Dette gir kraftig redusert kjørehastighet – spesielt for næringstransporten – samt dårlig trafikksikkerhet og ulemper for naboene langs veien. Det er med andre ord et stort behov for å utbedre og bygge om strekningen, skriver Vegvesenet på sine nettsider.

Må gjennom en kvalifiseringsrunde

Før det blir klart hvem som får hovedkontrakten på bygging av ny E6 sør på Helgeland, skal interesserte selskaper gjennom en kvalifiseringsrunde. Her vurderes det om aktørene har økonomi, kapasitet og nødvendig erfaring til å påta seg jobben med å planlegge, bygge og drifte strekningen.

Den som får kontrakten, vil stedvis møte på utfordrende grunnforhold. Det er blant annet avdekket kvikkleire på parsellene E6 Kulstaddalen–Åkvik og E6 Åkvik–Mjåvatn.

Først neste vår blir det klart hvem som får ansvaret for bygginga.

– Vi ønsker jo en sunn og god konkurranse for å kunne gjennomføre et så stort og viktig prosjekt. Den dialogen vil nok pågå utover høsten og ut på tidlig vår, sier Nyland, som tror de vil ha en avgjørelse på hvem som får kontrakten rundt månedsskiftet april/mai.