7. mai utenfor Svolvær lufthavn kom en stor drone så nær et Widerøe-fly at antikollisjonsalarmen om bord i flyet ble utløst.
I en kort periode mistet Widerøe-flyet satellittsignalet.
Nils Håheim-Saers er operativ leder ved NORCE.
Foto: Nils Mehren / NRKDet mener operativ leder i forskningsinstituttet Norwegian Research Center (NORCE), Nils Håheim-Saers, er veldig skummelt.
– Dette er ikke noe jeg har hørt om tidligere. Meg bekjent er det bare vi som har tillatelse til å bruke transpondere på droner. Ingen fra oss var i Svolvær på det aktuelle tidspunktet, sier Håheim-Saers til NRK.
Han vil ikke spekulere i motivet til droneflygeren, men sier at det neppe var tilfeldig at dronen var akkurat der.
– En transponder er ikke noe som en uvøren tenåringsfar eller turist setter på dronen sin. Dette er for å gjøre seg til kjenne og si «hei, her er jeg» til tårnet og flyene og dermed kunne skape en farlig situasjon.
– En alvorlig situasjon
Dronen skal ifølge lufthavnsjef Bjørn Opsahl ved Svolvær Lufthavn ha vært i 150 meters høyde og bare 100 meter unna flyet.
Ifølge Lofotposten, som omtalte saken først, var ikke tårnet informert om dronen i forkant, og det var bare tilfeldigheter som gjorde at det ikke ble kollisjon med flyet.
Opsahl sier de ser alvorlig på hendelsen.
– 100 meter er svært nært. Da er det ikke mye marginer igjen, sier han til NRK.
Sjef for Svolvær lufthavn, Bjørn Opsahl.
Foto: John Inge Johansen / NRKLufthavnsjefen forteller at de har hatt tilfeller der droner har vært observert ved flyplassen tidligere, men aldri på denne måten.
– Det er første gang vi har hatt droner i innflyvningssektoren. Ved andre tilfeller har dronene vært i forbudssonen.
Politistasjonssjef ved Svolvær politistasjon, Ketil Finstad-Steira, sier hendelsen er anmeldt av Avinor men at det er lite de kan gjøre med hendelsen.
– Hvem som har gjort det er ikke godt å si. Vi gjorde undersøkelser og ransaket et telt til en person i nærheten, men fant ingenting. Hvis folk har tips i fremtiden må de kontakte oss.
Lofoten sett fra cockpiten til et Widerøe-fly.
Foto: NRKLignende til Gatwick
Like før jul i fjor sørget droneflyging for at Storbritannias nest travleste flyplass ble lammet over flere dager. Minst 120 000 passasjerer ble rammet av kaoset.
Da sa Anders Martinsen, leder i dronebransjens egen interesseorganisasjon UAS, at vi bør være klar for en «hybridkrig» som kan ramme hvor som helst.
– Enkelte har spekulert i at dette (Gatwick-hendelsen, journ.anm.) kan være en form for hybridkrig, hvor droner blir et verktøy i et langt større spill enn bare å lamme en sivil luftfart, sier Anders Martinsen, leder i dronebransjens egen interesseorganisasjon, UAS.
I Gatwick-hendelsen så man at fly og helikoptertrafikk ble lammet over lang tid ved bruk av få enkle, sivile droner. Håheim-Saers i NORCE reagerer.
– Dette er meget skremmende. Sivile droner kan enkelt brukes som våpen av statlige aktører i fredstid for å lamme essensielle norske samfunnsfunksjoner som ambulansefly, redningshelikopter og kampfly.
Bilde tatt fra Svolvær Lufthavn med et fly fra Widerøe i bakgrunnen.
Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK