Regjeringen lover at de skal sette av midler for å få godstransporten over på båt mellom Tromsø og Bodø. Det kommer som et ledd i veksten i næringslivet i nord. Og et kommende behov for effektive, miljøvennlige og forutsigbare transportløsninger.
– Det har vært et ønske om å få trafikken fra veg over på skip og også over på tog. Vi kommer til å legge inn en ordning i statsbudsjettet det går an å søke på. Den vil også omfatte tilrettelegging som må være i en havn, sier statsminister Erna Solberg (H) til NRK.
I en pressemelding fra Nordland Høyre går det frem at regjeringen forutsetter at havner, kommuner og fylkeskommuner vil bidra som planmyndighet med fysisk og økonomisk tilrettelegging.
Målet med tiltaket er å få ned lastebiltransporten på veiene.
– Disse tiltakene vil være betydelig bedre for miljøet, og det vil bidra til mer trygghet for alle som kjører på veiene i nord, sier Høyres ordførerkandidat i Bodø, Lars Vestnes (H).
Lastebileierne: – Fornøyde, men usikre
Rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund Frank Lauritz Jensen sier det i utgangspunktet er en gledens dag for lastebileierne. Likevel er han spent på hvordan det vil fungere i praksis.
– Vi ser at økningen som skjer i godsmengden på norske veier er uforholdsmessig høy i forhold til veistandarden. Greier de å flytte noe av dette over på båt og bane, er ingen ting bedre enn det, sier Jensen.
Han sier de lenge har jobbet med å få et alternativ oppe og gå. Han tror likevel ikke det nytter å komme med lovnader om støtte hvis de ikke får en båt til å gå ruta regelmessig.
Frem til i 2013 fraktet containerskipet «Tege» varer langs kysten av de tre Nordligste fylkene. Denne ble nedlagt fordi prosjektet var for kostnadskrevende.
– Det handler om pris, det handler om fremføringstid og det handler om regularitet. Det nytter ikke å bare bevilge penger til dette om vi ikke har en båt som kan trafikkere regelmessig. Da blir det bortkastede penger, sier han.
Fylkeskommunen: – Har ikke hørt noe om dette
Fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll (Ap) sier de har forsøkt å få opp igjen en tilsvarende rute som tidligere, men at det ble stopp da regjeringen i revidert nasjonalbudsjett fjernet støtteordningen for gods på sjø.
Han reagerer på at de ikke har hørt noe om forutsetningene regjeringen stiller til havn, fylke og kommune.
– Det er rimelig spesielt. Hvis man her har en plan om et spleiselag for å få dette på plass, er det rimelig rart at de ikke tar dialogen med oss i forkant, sier han.
Lars Vestnes i Høyre svarer at det er snakk om en insentivordning og ikke en fullfinansiering.
– Må fylkene og kommunene betale eller følger det med midler fra regjeringen for å finansiere nødvendig infrastruktur?
– Det vi har fått beskjed om er at insentivordningen blir tilbakeført i statsbudsjettet.