Tråleren sank ved Nappstraumen i Lofoten i fjor sommer, og staten har pålagt de islandske eierne å fjerne vraket.
Men etter at islendingene gjentatte ganger har brutt fristene for å komme i gang med hevingen griper altså staten inn.
- Fare
- Faren for oljeforurensing fra Gudrun Gisladottir er akutt og derfor ber vi nå Kystverket tømme båten for olje, sier statssekretær Janne Johnsen.
Gudrun Gisladottir forliste 19. juni 2002 ved innløpet til Nappstraumen. Staten påla rederiet å tømme havaristen for oljen innen 15. oktober i fjor, og å heve og fjerne havaristen innen 1. mai i år.
Brutt frister
- Arbeidet med å heve og fjerne havaristen er gjentatte ganger blitt utsatt. Selv om det har vært perioder med gode værforhold i området har hevingsplanene ikke blitt gjennomført, sier Johnsen.
- Den største faren for forurensning fra tråleren er knyttet til oljen. Akutte utslipp av oljen vil være en betydelig trussel i forhold til sjøfugl, nærliggende oppdrettsanlegg, sårbare strandområder og friluftsliv, sier statssekretær Janne Johnsen.