Hopp til innhold

Ingen svar på flystyrt-gåten søndag

Politiet har søndag jobbet med å frakte ned levninger etter mannskapet som omkom i flystyrten på Kebnekaise. Været har vært utfordrende, og søket avsluttes søndag kveld uten nye, avgjørende funn fra politiets side.

Svensk politi er søndag på plass med 20 tjenestemenn i havariområdet. I tillegg var den svenske havarikommisjonen og en identifiseringsgruppe, samt militære mannskaper på stedet, opplyser informasjonssjef Börje Öhman i politiet i Norrbotten.

Åtte-ni av de militære mannskapene er norske.

I tillegg besøkte generalmajor Rune Jakobsen, sjef for operasjonen ved Forsvarets operative hovedkvarter, havariområdet søndag.

– Ingen viktige funn

Börje Øhman sier til NRK.no søndag kveld at det ikke har kommet noen nye, avgjørende funn i løpet av dagen.

– Siste nytt er at det ikke har kommet frem så mye nytt i dag. Vi har jobbet hele dag i havariområdet, men vi har ikke gjort noen viktige funn. Ikke noen viktige funn i det hele tatt, sier Øhman.

Politiets hovedfokus søndag har vært å finne levninger etter de omkomne. Havarikommisjonen har på sin vært ute etter å finne ferdskriveren fra turen.

Søket ble avsluttet rundt klokken 17.00 søndag ettermiddag.

Jakten på ny informasjon som kan være med på å forklare hvorfor den norske Hercules-flyet traff fjellveggen i Kebnekaise vil ifølge Øhman fortsette klokken 08.00 mandag morgen.

Vanskelige forhold

Ifølge politiet i Norrbotten var det søndag formiddag ganske sterk vind i havariområdet. Og vindretningen innebar økt risiko for at det kunne dannes snøskavler som igjen kunne øke faren for ras.

– Det har vært krevende forhold for mannskapet, og snøskredfaren har vært stor, sier Øhman til NRK.no.

Levningene som hittil er funnet sendes till Rättsmedicinalverket i Umeå for identifisering

Deltakerne i den svenske leteaksjonen holdt søndag ett minutts stillhet samtidig som markeringen på Evenes flystasjon holdes for de omkomne klokken 13, med blant andre kong Harald og forsvarsledelsen til stede.

– Har fått indikasjoner på hvor «den svarte boksen» kan være

Fra leteaksjonen i Kebnekaise-området

HUNDESØK: Ifølge politiet i Norrbotten var det søndag formiddag ganske sterk vind i havariområdet.

Foto: Forsvarets spesialstyrker / FSK HJK MJK

Flyets ferdskriver og taleregistrator, er fortsatt ikke funnet, men letingen etter dem fortsetter mandag morgen. Disse kalles ofte «den svarte boksen», selv om det i virkeligheten er snakk om to bokser, og de er oransje.

Agne Widholm, som leder undersøkelsene i den svenske havarikommisjonen, sier at det viktige nå er å få fatt i dem, som inneholder data fra flyet og kommunikasjonen med flyet.

Ferdskriver for fly

Slik ser en såkalt «svart boks» ut. Denne er fra et fly som styrtet da det skulle lande i Guyana.

Foto: Cliff Owen / Ap

Utfordringen er at de trolig ligger begravet under snøen, etter at flykrasjen utløste et snøskred. Men nå har havarikommisjonen et håp om at de i hvert fall har snevret inn området «den svarte boksen» kan ligge i.

– Man har fått indikasjoner på innenfor hvilket område den kan være. Der har man funnet flere vrakrester som tilhører samme del av flyet, så det er et visst håp om at vi vet i hvilket område vi skal begynne å grave, sier Widholm til SVT.

«Den svarte boksen» spiller inn lyden fra cockpiten mellom besetningen og flyplassen. Den spiller også inn data om hastighet, høyde, vinkler, og om nesen på flyet peker opp eller ned.

All informasjon om hva skjedde frem til kollisjonen i fjellet kan dermed finnes her.

Nestkommanderende ved Forsvarets operative hovedkvarter, generalmajor Morten Haga Lunde, er forsiktig optimist med tanke på å finne «den svarte boksen».

– Ja, det håper vi på, og det har vi tro på. Samtidig skal vi innse at den kan ha forsvunnet for oss i ras eller bresprekker, sier Lunde til NRK.

Få meter om å gjøre

Widholm bekrefter overfor TV 2 at havarikommisjonen vet hvor flyet traff fjellet, og at det ikke sto om mange meter for at flyet ville gått klar av fjellet.

Han sier utfordringen er at krasjet i fjellet førte til at det gikk et snøras, noe som betyr at flere av delene er begravd i skredet. I tillegg er det snø og is i området året rundt, noe som gjør vanskeliggjør arbeidet.

Den siste radiokontakten mellom flyet og flytårnet i Kiruna skjedde klokken 14.45, og siste radarsignal ble plukket opp 14.56. Ikke på noe tidspunkt skal mannskapet om bord ha rapportert om problemer, opplyser Luftforsvaret til Dagbladet.

– De rapporterte inn posisjon og høyde. Det ble aldri rapportert noen nødmelding til noen fra dette flyet, sier kaptein Brynjar Stordal, som er presseoffiserer for Luftforsvaret Nord-Norge.