Bylivet i Oslo ble i fjor byttet ut med sjøluft, majestetiske fjell, nordlys og turmat for Torbjørn Heimvik. Årsaken var bilder fra internett, hvor han hadde sett bilder fra Lofoten Folkehøgskole.
– Å se Lofoten for første gang var helt utrolig. Da jeg så fjellene måtte jeg måpe over den dramatiske naturen, forteller Heimvik.
Nå har Heimvik sin egen Instagramkonto med bilder fra høyt og lavt, i sommer og snø, under nordlyset og midtnattsola. Den tidligere friluftseleven forteller at Lofoten gjorde det enkelt å være amatørfotograf, da motivene var umulig å ta dårlige bilder av.
Friluftsliv er storfavoritten
Som elev på folkehøgskolen får du ingen karakterer eller eksamener. Fagene er interessebasert, og linjene er mange. Heimvik valgte å gå en friluftslivslinje med ski og klatring.
– Egentlig ønsket jeg meg inn i Forsvaret, for å gjøre noe annet ett år. Men da jeg ikke kom inn på grunn av en allergi så jeg bilder fra folkehøgskolen og da var beslutningen tatt, forteller han.
Med over 7500 elever har det aldri gått flere på folkehøgskole. Det er flere enn det Forsvaret har inne til førstegangstjeneste.
– Til høsten ser det ut til å bli en ny rekord. I juli var det 7106 elever som hadde takket ja til en plass. Det er en vekst på 1,6 prosent, forteller Marit Asheim som er informasjonsrådgiver for Folkehøgskolene.
Asheim opplyser at det har vært en jevn vekst til folkehøgskolene siden 2004. Årsaken mener hun har mye å gjøre med Sosiale Medier som naturlig rekrutteringsplattform.
Bildene rekrutterer
Analysebyrået EPSI målet tilfredsheten på alle utdanningene i landet. Her har folkehøgskolene vært rangert best de siste fem årene.
– I tillegg til gode historier fra tidligere elever ser vi at skoleåret blir synlig på en ny måte når de legger ut bilder på Instagram, forteller Asheim.
Informasjonsrådgiveren forteller at det er lagt ut 127 000 bilder på Instagram.
– Fornøyde elever som deler gjør historiene ekte. Det er noe annet å få fortellingen fra en elev som har opplevd det selv, enn å se en reklame på tv.
Et ønske om å dele
Heimvik forklarer at å tilbringe så mye tid i naturen, langt vekke fra familie og venner gjorde at han ønsket å dele de fantastiske øyeblikkene.
– Dagene var fylt opp av opplevelser jeg aldri har vært borti før, så jeg ønsket å spre ideen til andre om at også de bør teste ut nye steder, forklarer Heimvik.
Nettopp dette har nittenåringen klart.
– Jeg har fått god respons på bilder og videoer. Mange ønsker å oppleve det samme, forteller han.