Rapporten viser at man kunne spart nær 100 milliarder kroner i løpet av en fireårsperiode ved å gjøre innkjøpssystemet til kommune og stat mindre byråkratisk.
Kjøper inn alt mulig
Inne på kontoret til innkjøpssjef Øystein Nilsen i Bodø kommune, er det mye å hold styr på.
– Vi kjøper inn alt fra kulturbygg til kontorrekvisita, forsikring, finans, toalettpapir og alt mulig, forteller innkjøpssjefen.
Belønnes for å bruke
I løpet av ett år kjøper det offentlige inn varer og tjenester for nær 400 milliarder kroner. Men mye av pengene som skal gå til nye innkjøp, sløses bort i prosessen, er konklusjonen i den nye rapporten.
– Grunnen til at vi sløser bort penger på offentlige innkjøp er at offentlige ledere i praksis belønnes for å bruke opp pengene, ikke for å spare penger. Det koster også mye penger at vi har kompliserte og tidkrevende innkjøpsrutiner, sier partner i Menon, Sveinung Fjose.
Sprer innkjøpene
Han har undersøkt hvordan det offentlige går fram når noe skal kjøpes inn. Og funnet ut at innkjøpene er spredt på for mange hender.
– Vi kaster bort mye penger fordi vi sprer innkjøpene på mer enn 100 innkjøpskontorer.
Administrative kostnader
Til sammen kunne nær 100 milliarder skattekroner vært spart i løpet av en fireårsperiode på å gjøre innkjøpene mer effektive, konkluderer Menon.
– Når tilbud skal leveres inn skal det ofte være i tre eksemplarer og med veldig mange attester. Det koster faktisk 400 tusen kroner i administrative kostnader å gjennomføre et innkjøp i Norge. Det er nest høyest i Europa, og mer enn dobbelt så høyt som gjennomsnittet, sier Sveinung Fjose.
Er blitt mer proffe
I Bodø og Salten har de tatt oppfordringa om å bli mer effektive. Der har flere kommuner gått sammen om innkjøpene. Dermed har de spart både tid og penger.
– Vi prøver å profesjonalisere innkjøpene og måten å jobbe på, sier innkjøpssjef i Bodø, Øystein Nilsen.