Hopp til innhold

Driftssjefen i Torghatten: – Det oppstår nye feil på gassfergene hele tiden

Problemene fortsetter for Torghatten Nord. Tre av de fire nye milliardgassfergene har vært på verksted med tekniske problemer i sommer. Passasjerene fortviler og selskapet vurderer å kreve erstatning.

Billettør Renee Steensen snakker med turister som lurer på om de kommer med ferga.

GÅR SOM NORMALT: Billettør Renee Steensen på gassferga «Landegode» kan berolige turistene som lurer på om de kommer med ferga fra Bodø til Lofoten.

– Innstillinger og forsinkelser er problematisk for oss vogntogsjåfører som må forholde oss til kjøre- og hviletid. Kommer vi oss ikke over fra Bodø til Lofoten, må vi kjøre rundt. Det skaper krøll, sier Ewert Berg-Andreassen til NRK.no.

Litt lenger bak i køen står Tor Magne Eriksen, som har kjørt helt fra Fana i Bergen for å oppleve Lofoten.

Vogntogsjåfør i fergekø

– Innstillinger og forsinkelser er problematisk for oss vogntogsjåfører, sier Evert Berg Andreassen.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Dette er kjedelig for folk som venter på å komme fram til Lofoten.

Fredheim og Andreassen er heldig i dag. På kaia i Bodø venter gassferga «Landegode», den eneste av de nye gassfergene til Torghatten Nord som har gått som normalt i sommer.

– Dette er slett ikke bra. Gassfergene er inne i sitt andre år, og barnesykdommene burde vært et tilbakelagt stadium. Men det dukker opp nye feil hele tiden, medgir driftssjef i Torghatten Nord Bendix Klykken.

De nye gassfergene har en prislapp på en milliard kroner, men problemene har stått i kø siden de ble satt i drift for litt over et år siden. Teknisk trøbbel har ført til innstillinger, forsinkelser og frustrerte passasjerer.

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord innrømmer at situasjonen som har oppstått, er problematisk for selskapet.

– Det er særdeles trist at såpass nye, flotte ferger får så store driftsforstyrrelser som vi har akkurat nå, sier han til NRK.no.

Vurderer å kreve erstatning

Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord

BEKLAGER: Administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord.

Han ser ikke bort fra at det kan bli snakk om å kreve erstatning fra verftet og leverandøren.

– Vi vil vurdere å kreve erstatning. Om dette hadde vært første gang vi hadde problemer med gassfergene, hadde situasjonen vært en annen, sier Torkildsen.

Personell fra verftet i Polen og fra leverandøren Rolls-Royce har den siste uken vært i Nordland for å reparere feil ved fergene. Dette dekkes av garantiordningen rederiet har på de nye fergene.

Store ekstrautgifter

Denne måneden har tre av de fire gassfergene til Torghatten Nord vært ute av drift i perioder på grunn av tekniske problemer, det til tross for at fergene bare er to år gamle. Innstillingene fører til store ekstrautgifter for rederiet, og usikkerhet blant turister og andre reisende.

– Situasjonen har vært bra helt til i forrige uke, hvor vi hadde to ferger på Lødingen-Bognes som hadde tekniske problemer og problemer med en ferge mellom Bodø-Værøy-Røst. En av dem er reparert og gått inn i Bognes-Lødingen. Den siste er ventet å være tilbake i trafikk i kveld eller i morgen tidlig, forklarer driftssjef Bendix Klykken i Torghatten Nord.

Koster titalls millioner

Torghatten Nord tapte flere titalls millioner kroner på problemene med de nye gassfergene, etter at de ble satt inn i trafikk i fjor. Kostnadene som skyldes fergekrøll så langt i år beløper seg til flere hundre tusen kroner.

Det er store kostnader for Torghatten Nord. Vi må flytte rundt reservemateriell og ekstra mannskap. I tillegg kommer tapte inntekter og bøter. Men hovedfokuset vårt nå, både fra rederi, verksted, verft og leverandører er å få alle gassfergene tilbake i trafikk så raskt som mulig, sier administrerende direktør Torkild Torkildsen.

Tekniske feil

MF Landegode

3 av de 4 nye gassfergene til Torghatten Nord er på verksted med tekniske problemer i sommer. Men «Landegode» (bildet) har vært punktlig.

Foto: Gerd Elise Martinsen / NRK

Denne sommeren har ikke startet bra, med tekniske problemer og verkstedopphold på tre av de fire gassfergene som trafikkerer mellom Bodø-Røst-Værøy og Moskenes, og mellom Bognes i Tysfjord og Lødingen.

– Tidligere har det vært feil knyttet opp mot LNG, altså gassdriften av motorene. Denne gangen var det tekniske feil på et gir blant annet. Det har ikke vært gassfeil, men tekniske feil, sier driftssjef Bendix Klykken.

Som om ikke det var nok sliter rederiet med å skaffe nok vikarmannskap til fergene, noe som også har ført til innstillinger i sommer.

– Mannskapsmangel er et problem over hele landet. Vi sliter med å skaffe mannskap, og vi bruker dem vi har maksimalt. Dessverre er det blitt slik. Sjøfolk er attraktive på mange områder, så det er ikke sikkert de vil være i fergefart.

I tillegg er det ikke bare, bare å gå om bord i ei høyteknologisk gassferge.

– Kursingen for gassferger er veldig omfattende. Vi begynte allerede da sesongen var over i fjor å tenke på sommersesongen i år, opplyser Klykken.

– Kan det bli snakk om å be mannskapet om å utsette sin egen ferie?

– Det kan hende, men det er frivillig utsettelse i så fall. Vi tvinger ingen til å kutte ferien sin fordi vi har mannskapsmangel, sier Klykken.

Nå begynner ferien

Vogntogsjåfør Tom Aaberg

Tungtransportsjåfør Tom Aaberg frakter jevnlig varer til og fra Lofoten. Han håper på en problemfri sommer.

Foto: Gisle Forland / NRK

Ennå har ikke den store sommertrafikken på sambandene begynt, så det har ikke vært de virkelig lange køer. Fra søndag håper rederiet å ha alle gassfergene tilbake i trafikk. Driftssjefen i Torghatten sier magefølelsen er god.

– Jeg har faktisk en god magefølelse når vi nå får alle fergene tilbake i drift, sier driftssjefen.

På kaia i Bodø krysser de reisende fingrene, blant dem tungtransportsjåfør Tom Aaberg, som jevnlig frakter varer til og fra Lofoten.

– Alle forsinkelsene skaper trøbbel. Men det er jo ikke noe annet å gjøre enn å ta problemene når de kommer, sier Aaberg.

Tabbekjøp?

Torghatten-direktør Torkild Torkildsen vil ikke være med på at de nye gassfergene til en prislapp på nær halvannen million kroner har vært et bomkjøp.

Nei, jeg er overbevist om at dette skal vi på plass. Beklageligvis har det tatt lengre tid enn vi trodde.

Nå er han spent på sommeren.

– Vi kan ikke garantere en problemfri sommer, men vi tror vi skal klare å avvikle turisttrafikken på en god måte. I løpet er helga er de tre gassfergene tilbake i drift.

Gassfergene får kjeft av vogntogsjåfør

Jørn Tore Johansen har stått parkert på land og ventet i et utall timer på de nye gassfergene. Nå har han snart fått nok.