Hopp til innhold

Slik forsøker forsikringsbransjen å lure deg

Forsikringsselskap sender ut reklametilbud fordekt som en faktura. – Ulovlig og villedende markedsføring, mener forbrukerrådet.

Øyvind Næss

IKKE LOVLIG: Fungerende direktør Øyvind Næss mener dette er et eksempel på villedende markedsføring, dette ser mer ut som en faktura når det er påført en frist for betaling og et beløp man skal betale, sier Næss.

Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Smart safety

ULOVLIG: Forbrukerrådet mener dette forsikringstilbudet til Smart safety er et eksempel på villedende markedsføring, for å få folk til å tro at dette er ei reell regning.

Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK

Forsikringsselskapet Smart Safety har allerede tre-fire klager på seg hos forbrukerombudet for villedende markedføring.

I reklametilbudet de har sendt ut spør de om du er forsikret når du sykler, og nederst på arket finner vi en gul giro der det står at kunden må betale 259 kroner innen 30. november. I et hjørne av giroen får vi vite at dette er et tilbud om 1 års smart safety ulykkesforsikring.

– Ulovlig reklame

Nå advarer forbrukerrådet folk mot å bli lurt av selskaper som sender ut produktilbud utformet som en faktura.

– Dette er ikke tillatt. Villedende markedsføring er utrykkelig forbudt ifølge markedsføringsloven. Skal man markedsføre produkter så må man gjøre det på en ærlig og redelig måte, sier fungerende regiondirektør Øyvind Næss i forbrukerrådet i Bodø.

Berit Leitvoll

MÅ VÆRE KRITISK: Berit Leitvoll sier at hun som forbruker må være kritisk til hva som dumper ned i postkassa.

Foto: Beth Mørch Pedersen / NRK

Per Olav Budahl

SVINDEL: Per Olav Budahl mener det kan ligne på svindel når selskaper sender ut tilbud som ligner på ei regning.

Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK
Sofie Marhaug

IKKE GREIT: Sofie Marhaug ville nok brukt litt tid på å sjekke om dette var ei regning hun måtte betale. Hun synes Smart Safety har en ufin måte å markedsføre produktene sine på.

Foto: Beth Mørch Pettersen / NRK

Han mener det er både ulovlig og uærlig å gi inntrykk av man har inngått en avtale, og at kunden har en betalingsplikt, slik det kan se ut i eksemplet ovenfor.

– Vi får jevnlig henvendelser om dette, både på telefon og epost, og der er mange ulike varianter, men denne har jeg sett før, om jeg ikke har sett dette selskapet, så har jeg sett metoden før.

– Ser ut som svindel

– Dette synes jeg ikke noe særlig om, de må jo informere på en helt annen måte, enn å bare sende ut en faktura. Men jeg tror jo man som forbruker også bør ta litt ansvar og kikke over hva man får i posten, og ikke betale ukritisk hvertfall, sier Berit Leitvoll.

Vi treffer henne på gata i Bodø, og hun er en av mange forbrukere som misliker metoden Smart Safety bruker for å markedsføre forsikringen sin.

– Det er jo direkte svindel. Det der leser man nesten daglig i avisa, eldre folk som er blitt lurt. De burde bli anmeldt, enten via politiet eller forbrukerådet, sier Per Olav Buldal.

Heller ikke Sofie Marhaug tror heller ikke hun ville latt seg lure. Men hun syns heller ikke noe om markedsføringsmetoden til Smart Safety.

– Det synes jeg ikke er greit, det er jo lett å lure folk på den måten, sier Marhaug.

Skal endre markedsføringen

Administrerende direktør i Smart Safety, Peter Falk, sier de nå skal rette seg etter kritikken, men han benekter at de prøver å lure folk.

– Nei, det gjør vi jo ikke, samtidig må vi ha et materiale som er salgbart. Det er viktig, men det skal ikke være salgbart på en slik måte at man oppfatter at det er noe man må kjøpe.

– Hva konkret kommer dere til å gjøre i denne saken?

– Vi kommer konkret til å endre slik at det eksplisitt står tilbud på denne tjenesten, slik at den ikke kan oppfattes som noe annet enn akkurat det, sier Falk.

Hiv i søpla

Øyvind Næss i forbrukerrådet sier at man i utgangspunktet kan hive slike reklametilbud i søpla.

– Man kan skrive en melding til selskapet om at dette er man ikke interessert i. For det kan være litt slitsomt å bli utsatt for aggressiv og villedende markedsføring, det er masse slike tilbud som dumper ned i postkassa og da kan det være arbeidsomt. Men utgangspunktet er hvertfall klinkende klart, har du ikke inngått avtale, så er du ikke bundet av noe som helst. Og da klan du trygt se bort fra den, du kan rett og slett kaste den i søpla.

Vær kritisk

Forbrukerombudet er det statlige organet som kan bøtlegge selskaper som driver useriøst. FaglederTonje Hovde Skjelbostad sier hennes beste tips er at folk må være oppmerksomme på det som kommer i posten:

– Vær kritisk til det du mottar i posten, dersom du får en giro i posten fra noen du ikke kjenner til, så bør du undersøke det litt nærmere og ikke betale det ukritisk.

Men Skjelbostad i forbrukerombudet sier at det ikke bare er jukseregninger folk må være oppmerksomme på nå før jul.

– I forbrukerombudet så får vi jo veldig mange klager på telefonsalg, og her anbefaler vi å være veldig kritisk. Nå er det slik at man ikke blir bundet av en avtale man gjør ved telefonsalg, før man har inngått en skriftlig avtale i etterkant. Så det må man alltid huske må huske er at man ikke er bundet av et ja på telefon.

Hennes beste tips mot telefonsalg, er å registrere seg mot det i Brønnøysundsregistrene.