Hopp til innhold

Slik starter man en 102 år gammel bil

– Når man skal starte en så gammel bil, så er det ikke bare å sette seg inn og vri på nøkkelen, sier Ole Kristian Haugen foran sin veteranbil fra 1913.

– Når man skal starte en så gammel bil, så er det ikke bare å sette seg inn og vri på nøkkelen, sier Ole Kristian Haugen foran sin Opel veteranbil fra 1913.

Bilen, som er kjent for å være Saltdals aller første bil, tar fem minutter å starte. I videoen over er prosessen klippet ned til et minutt.

– Det første vi må gjøre, er å sørge for at det er trykk på bensintanken. Dette gjøres ved hjelp av en håndpumpe, sier Haugen, og peker på pumpemekanismen inne i bilen.

– Samtidig må vi følge med på smøreapparatet, som sørger for at motoren smøres mens vi kjører, at det fungerer som det skal, fortsetter han, og peker på apparatet like ved.

Vetaranbil på Rognan
Foto: Benjamin Fredriksen / NRK

I Nordland frem til 1965

Haugen er i dag pensjonist, og har holdt på med veteranbiler helt siden 1965. Bilen han viser frem på et veteranløp i Bodø står til vanlig på Raufoss i Vestre Toten kommune.

– Bilen ble i 1916 solgt til Fritz Sommerset Andersen på Rognan, som hadde den der frem til han døde i 1964, sier Haugen, som selv overtok bilen i fjor.

– Drømmen har i mange år vært å få tak i det vi kaller en messingbil, som er en bil fra før 1. verdenskrig. Jeg har gjort en del overhalinger i vinter for å få den kjørbar, men alle hovedkomponentene i bilen er originale. Selv skinntrekkene.

Går enda

Og bilen går enda, som Haugen illustrerer. Etter å ha sørget for trykk på bensintanken, går Haugen ut, og åpner opp panseret foran.

– På denne modellen var det opprinnelig bare fast tenning, men jeg har satt på en magnet som har variabel tenning, noe som gjør at man kan få litt mer effekt ut av motoren.

Når motoren er kald, må man choke den ved å tippe forgasseren, fortsetter han.

– Så er det bare å sørge for at hendelen på rattet er satt i riktig posisjon og huske på tenningsbryteren, før bilen kan startes ved å svinge energisk rundt på sveiva helt foran.

50 igjen

Haugen forteller at det i 1913 befant seg rundt 1000 slike biler her til lands. I dag anslår han at det bare er rundt 50 tilbake.

– Det er spesielt å ha en bil som kom til Norge da den var ny og som har en norsk historie, sier han.

– Hva er det som fascinerer deg mest med veteranbiler?

– Det må være teknikken. Man kan se det har vært ingeniører og håndverkere i arbeid som har måttet finne opp alle løsninger som ikke fantes før, sier Haugen.

For 99 år siden ble en bil frakta på et skip fra Trondheim til Rognan. Den var Saltdals aller første bil.