Hopp til innhold

Slik ser det ut der riksvei og fylkesvei møtes

SE DIREKTE: Er fylkesveiene i ditt område betraktelig dårligere vedlikeholdt enn riksveiene? Det er neppe tilfeldig. Les hvorfor her og følg vår temasending på nett om veistandard i kveld direkte fra kl 18.15 fra Obertshaugen i Bodø.

Se fylkesvei-debatten direkte her

Er fylkesveiene i ditt område betraktelig dårligere vedlikeholdt enn riksveiene? Det er neppe tilfeldig. Les hvorfor her og følg vår temasending på nett om veistandard i kveld kl 18.15 og 19.00 direkte fra Obertshaugen i Bodø.

Det brukes langt mer penger per kilometer på å vedlikeholde norske riksveier i forhold til fylkesveier. Mens alle riksveiene har asfalt, har Nord-Norge fortsatt 45 mil med gruslagte fylkesveier. Det er en strekning som nesten tilsvarer veistrekningen fra Oslo til Bergen.

– Å kjøre på grusvei i teleløsningen er som å kjøre båt på et hav, sier melkebilsjåfør Leif Eirik Furu, mens han humper av gårde på en av de gruslagte fylkesveiene i Vestvågøy i Lofoten.

Store forskjeller

Tall NRK har hentet inn viser at det brukes langt mer penger på vedlikehold per kilometer av norske riksveier, kontra fylkesveier. På landsbasis brukes 550.000 kroner per kilometer på statlig eide riksveier, mens det brukes 164.000 kroner per kilometer på fylkesveiene, viser tall fra Statens vegvesen.

– Man forventer jo at det i 2016 skal være fylkesveier som det går an å kjøre på, sier Furu.

Leif Eirik Furu

Melkebilsjåfør Leif Eirik Furu er lei av humpete grusveier.

Foto: Øystein Nygård / NRK

– Et minimumskrav med asfalt på veiene

Vestvågøy i Lofoten er en av kommunene med mange kilometer grusvei. I krysset på Borg i Vestvågøy der E10 møter fylkesvei 832, ser man tydelig forskjell på veistandarden.

For mens riksveien har asfalt, er fylkesveien hullete og gruslagt. Strekningen er ikke unik. I Nord-Norge er totalt 45 mil med fylkesveier fortsatt gruslagt.

– Sånn kan ikke vi rett og slett ikke ha det, sier ordfører Remi Solberg i Vestvågøy.

Han mener veistandarden går utover næringslivet. I Nordland er det hver dag 700 vogntog som går til og fra bedriftene.

– Et absolutt minimum i dag bør være at vi har veier med fast dekke.

Men det er ikke bare i Vestvågøy de er lei av å humpe seg av gårde på en hullete fylkesveier. NRK har tidligere skrevet om Torbjørn Melvoll som heller kjører en ekstra mil til butikken, fremfor å bruke fylkesvei 901 mellom Straume og Ramberg i Bø i Vesterålen.

I Nord-Norge er det 45 mil med gruslagte fylkesveger. Pengene som brukes til vedlikehold blir prioritert til riksvegene.

RIKSVEI MØTER FYLKESVEI: Slik ser det ut i krysset hvor E10 møter fylkesvei 832 på Borg i Vestvågøy. Statistikk NRK har hentet inn viser at det brukes langt mindre penger på å vedlikeholde fylkesveier i forhold til riksveiene.

– Mangler penger

Beregninger viser at etterslepet på norske fylkesveier er på 62 milliarder kroner. Det er mer enn ti prosent mer enn for bare tre år siden. Samtidig øker antallet dødsulykker på kommune- og fylkesveiene.

Willfred Nordlund

Fylkesråd for samferdsel, Willfred Nordlund, mener fylkeskommunene må høyere statlige overføringer hvis de skal greie å gjøre noe med vedlikeholdsetterslepet.

Foto: Øystein Nygård / NRK

I 2010 overtok norske fylkeskommuner 17.000 kilometer med vei og 78 fergesamband fra staten.

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Willfred Nordlund, sier de gjerne skulle gjort mer for å oppgradere fylkesveiene, men at de får for lite i overføringer fra staten.

– Men er det ikke for enkelt å skylde på staten når det er fylkeskommunens veier som er dårlige?

– Vi skal gjøre det vi kan, men det forutsetter at vi har mulighet til å finansiere det. Det har vi ikke i dag.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen sier til NRK at han forstår fortvilelsen til folk og næringsliv, men mener regjeringen har gitt mer penger til vei.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..