En positiv avgjørelse satt langt inne, men mandag ga Samferdselsminister Liv Signe Navarsete etter for presset.
Hurtigruten får kompensert for de økte drivstoffutgiftene. Men det er stayerviljen til toppsjefen i Hurtigruten som mest bidro til løsningen.
Olav Fjell er egentlig ganske fersk i sjefstolen til Hurtigruten ASA, men han har klart å få organisasjonen i selskapet til å konsentrere seg om det aller viktigste, nemlig å hindre konkurs i selskapet.
Hurigruten har under tidligere ledelse og styrer overinvestert i altfor dyre hurigruter. Investeringene førte til lån som nylig var oppe i 4,5 milliarder kroner.
Inntektene klarte ikke å dekke låneutgiftene, og det måtte en tung ryddeaksjon til for å skape tillit blant investorer og långivere om at Hurtigruten har en framtid.
Om det kan settes en dato for når denne snuoperasjonen startet, må det være generalforsamlinga i Narvik 16. mai.
Aksjonærene hadde kommet for å få svar på hvordan Fjell og de nye kostene skulle klare å selskapet på rett kjøl.
Det lå i kortene at styreleder Ole Lund ville bli kastet, og da Fjell presenterte sin plan for å berge selskapet, fikk han applaus.
Fjells resept var å selge alt unntatt hurtigruteskipene for å få full konsentrasjon om kjernevirksomheten. Busser, ferger og hurtigbåter skulle selges sammen med hoteller og reisebyrå.
Samtidig skulle samferdselsministeren bearbeides til gå gi kompensasjoner for de økte drivstoffutgiftene.
Det tok lang tid, men nylig, fikk de solgt hurtigbåtene og fergene, og nå er det altså klart at Navarsete har gitt etter for presset fra nord. Hun gir Hurtigruten store innrømmelser.
Blant annet får Hurtigruten lov til å bryte avtalen med staten ved å legge en båt i bøyene i vinter.
Hele kyst-Norge og Hurtigruten puster nå lettere etter å ha fått penger på bok, både fra salget av hurtigbåter og ferger, og nå en ekstrabevilgning på 125 millioner kroner.
Men for seierherre Fjell er dette bare en etappe i hans lange kamp for å omforme selskapet.
Nå gjenstår en spennende forhandlinger om en ny avtale, der utfallet kan bli et ganske annet seilingsmønster enn det vi ser i dag, selv med en båt mindre i trafikk.