NRK Meny
Normal

Skrekkvinter på Nordlandsbanen

Nordlandsbanen er landets minst punktlige jernbanestrekning. Bare litt over halvparten av togene har hittil i vinter vært i rute. Sjekk din togstrekning!

Skrekkvinter på Nordlandsbanen

TUNG VINTER: Ras, telehiv, vinter og døde reinsdyr. I mars var bare hvert tredje tog på stasjonen til rett tid

Foto: NRK

Ras, telehiv, vinter og reinsdyr. Hittil i år har bare 59 prosent av persontogene på Nordlandsbanen vært i rute. I mars var bare hvert tredje tog på stasjonen til rett tid. Ifølge ferske tall fra Jernbaneverket er Nordlandsbanen den strekninga i landet med lavest punktlighet.

– Ja, vi har en jobb å gjøre. Vi må helt tilbake til 2002 for å finne lavere punktlighet. Og det gjelder ikke bare persontogene, det har vært like ille for godstogene, innrømmer Jan Birger Almåsbro som er fungerende banesjef på Nordlandsbanen.

Og det er ikke vanskelig å forklare hvorfor akkurat Nordlandsbanen havner på jumboplass på punktlighetsstatistikken.

241 rein togdrept

– Mye av forsinkelsene skyldes de ekstremt mange dyrepåkjørslene. Så langt i vinter er 241 reinsdyr påkjørt av tog på Nordlandsbanen, og det er ny rekord. I tillegg er 166 elg påkjørt av toget. Slikt blir det forsinkeler av, sier Almåsbro.

Her kan du sjekke punkligheten til samtlige togstrekninger i Norge:

Punktlighet persontog 2011

Tog

Mål om punktlighet i %

2010

Hittil i år i %

Flytoget

95

90

89

Gjøvikbanen

90

80

80

Bergensbanen (langdistanse)

90

79

68

Dovrebanen (langdistanse)

90

76

78

Nordlandsbanen (langdistanse)

90

76

72

Raumabanen (langdistanse)

90

91

88

Rørosbanen (langdistanse)

90

79

80

Sørlandsbanen (langdistanse)

90

79

78

Arendalsbanen (lokaltog)

90

79

83

Bratsbergbanen (lokaltog)

90

89

88

Flåmsbana (lokaltog)

90

86

92

Lokaltog Bergen (Arna) (lokaltog)

90

97

97

Lokaltog Salten (lokaltog)

90

88

89

Lokaltog Stavanger (Jærbanen)(lokaltog)

90

91

93

Lokaltog Trondheim (Trønderbanen)(lokaltog)

90

85

85

Vossebanen (lokaltog)

90

83

82

Drammenbanen (lokaltog Oslo-omr)

90

81

82

Hovedbanen (lokaltog Oslo-omr)

90

86

85

Østfoldbanen (lokaltog Oslo-omr)

90

87

82

Dovrebanen (mellomdistanse)

90

67

60

Vestfoldbanen (mellomdistanse)

90

79

86

Østfoldbanen (mellomdistanse)

90

87

85

Over Charlottenberg (utenlandstog)

90

70

80

Over Kornsjø (utenlandstog)

90

76

77

Over Storlien (utenlandstog)

90

89

84

Over Vassijaure (Ofotbanen) (utenlandstog)

90

58

44

Alle persontog

90

85

85

Men problemene stopper ikke der.

– Vi har hatt en vinter med med ekstrem kulde og lite snø. Det har gitt mye tele i bakken, og dermed må togene senke farten på de mest utsatte stedene. I tillegg har vi hatt flere ras. Da det raste ut mellom Trofors og Mosjøen i mars ble Nordlandsbanen stengt i flere dager, sier Almåsbro.

Utover våren når telen går ut av jorda står flere titak for tur som skal bedre regulariteten.

– Først og fremst i forhold til rasforebygging. Men vi må nok se på andre tiltak også, sier han.

Bergen-Arna best

Nordlandsbanen er ikke alene om å slite med rutetidene. Verken Bergensbanen hvor 62 av persontogene var i rute, Sørlandsbanen (67 prosent), Vestfoldbanen (69 prosent) eller Ofotbanen (62 prosent) har imponert i vinter.

Den eneste strekninga NSB har klart å oppfylle målet om at 90 prosent av togene skal være i rute, er mellom Bergen og Arna med hele 93 prosent punktlighet.

Koster samfunnet dyrt

Passasjerer står i kø på Oslo-S under togkaos

KOSTER DYRT: Frosne passasjerer som har ventet på toget i vinter kostet samfunnet 3 millioner kroner hver eneste dag.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

De enorme forsinkelsene i vinter kostet samfunnet til sammen 190 millioner kroner i tapt arbeidstid og fritid, viser en beregning som professor i samfunnsøkonomi, Dag Morten Dalen, har gjort for Aftenposten.

Hva mener du bør gjøres for å øke punktligheten til NSB? Diskuter her!